Regeringen överkörd om 74 tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Trafikutskottet säger ja till regeringens förslag om en ny bärighetsklass för vägar, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Utskottet motsätter sig dock regeringens uttalande i propositionen om att användningen av BK4-klassningen inte får äventyra regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet anser att det är vägarnas bärighet som ska avgöra vilket vägnät som upplåts för de tyngsta lastbilsekipagen.

Det framgår av pressinformation från riksdagen.
I dagsläget är det allmänna vägnätet indelat i bärighetsklasserna 1, 2 och 3. En vägs bärighetsklass avgör vilka fordonsvikter som är tillåtna på vägen. För att effektivisera godstransporterna på väg har regeringen föreslagit en ny bärighetsklass, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Detta gör det möjligt att öka mängden gods per fordon och det behövs då färre fordon för samma mängd gods. Trafikutskottet är positivt till regeringens förslag om en ny bärighetsklass och föreslår att riksdagen ska säga ja till förslaget.
I propositionen uttalar dock regeringen att upplåtandet av ett vägnät för BK4 bland annat bör vägledas av principen att detta inte får åsidosätta regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet motsätter sig en sådan begränsning. I praktiken skulle detta kunna medföra att endast cirka 8 procent av det statliga vägnätet, fördelade i fem åtskilda geografiska områden, kan upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton. Utskottet anser att vägarnas bärighet ska vara avgörande för vilket vägnät som upplåts för dessa fordon och att detta bör genomföras skyndsamt. Utskottets uttalanden om det här bör vara vägledande när ett vägnät ska upplåtas för BK4.
Trafikutskottet föreslår också att riksdagen i ett tillkännagivande ska uppmana regeringen att se över hur längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställer sig inte bakom utskottets uttalanden om vilka faktorer som ska avgöra upplåtandet av ett vägnät för BK4. Partierna anser i likhet med regeringen att ett upplåtande av vägnät för BK4 måste ske på ett sådant sätt att de totala klimat- och miljöeffekterna blir positiva och att en överflyttning av godstransporter från järnväg och sjöfart kan undvikas.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anser heller inte att riksdagen ska göra något tillkännagivande till regeringen om att tillåta längre fordon på vägarna. Partierna vill avvakta det arbete som pågår i frågan.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Yilport köper nya kranar till Gävle hamn

Målet är att fördubbla kapaciteten.

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Seger för Transportföretagen i kampen om bibehållen tid för yrkesämnena.

DHL fyrdubblar sin kapacitet i Bryssel

Lyko satsar på automation i nytt centrallager

Hårvårds- och skönhetspecialisten Lyko siktar på lansering i Finland, nytt lager och stora investeringar i automation.

VTI undersöker svenska styrmedel

Sverige kan gå miste om tågmiljarder

Finland och de norrländska länen vill få EU-stöd för att bli en del av Trans-European Transport Networks-nätet (TEN-T). Men svenska regeringen tvekar – något som kan göra att EU gör andra prioriteringar.

Nyhetsbrev

Gå kostnadsfritt på CeMAT

Arkiv

Industrispåret från Norviks hamn byggs i år

1

Klart med nya E4 Kongberget–Gnarp

Nu blir sista delen av E4 mellan Stockholm och Sundsvall mötesseparerad.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

HVO 100 driver upp användningen av biobränslen

Biodrivmedlen ökade med 12 procent under 2017 och det är HVO som fortsätter att dominera marknaden.

Så ska E4 dras genom Örnsköldsvik

Nya E4 genom Örnsköldsvik ska leda trafiken ska bort från stadskärnan, enligt Trafikverkets förslag.

Jobb & Karriär
Ny på Dachser

Carl-Johan Westas tar över efter Peter Hut på Dachser i Göteborg.

Långsiktig satsning ger rekord i Norrköping

Högkonjunktur och tillväxt i regionen bidrar till Norrköpings hamns rekordnivåer.

Coop säger upp sitt avtal med Postnord

Australiska pengar kan finansiera Inlandsbanan

Två finansieringslösningar för Inlandsbanan ska presenteras under året.

Klart för 74-tonsbilar i sommar

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171