Regeringen överkörd om 74 tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Trafikutskottet säger ja till regeringens förslag om en ny bärighetsklass för vägar, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Utskottet motsätter sig dock regeringens uttalande i propositionen om att användningen av BK4-klassningen inte får äventyra regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet anser att det är vägarnas bärighet som ska avgöra vilket vägnät som upplåts för de tyngsta lastbilsekipagen.

Det framgår av pressinformation från riksdagen.
I dagsläget är det allmänna vägnätet indelat i bärighetsklasserna 1, 2 och 3. En vägs bärighetsklass avgör vilka fordonsvikter som är tillåtna på vägen. För att effektivisera godstransporterna på väg har regeringen föreslagit en ny bärighetsklass, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Detta gör det möjligt att öka mängden gods per fordon och det behövs då färre fordon för samma mängd gods. Trafikutskottet är positivt till regeringens förslag om en ny bärighetsklass och föreslår att riksdagen ska säga ja till förslaget.
I propositionen uttalar dock regeringen att upplåtandet av ett vägnät för BK4 bland annat bör vägledas av principen att detta inte får åsidosätta regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet motsätter sig en sådan begränsning. I praktiken skulle detta kunna medföra att endast cirka 8 procent av det statliga vägnätet, fördelade i fem åtskilda geografiska områden, kan upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton. Utskottet anser att vägarnas bärighet ska vara avgörande för vilket vägnät som upplåts för dessa fordon och att detta bör genomföras skyndsamt. Utskottets uttalanden om det här bör vara vägledande när ett vägnät ska upplåtas för BK4.
Trafikutskottet föreslår också att riksdagen i ett tillkännagivande ska uppmana regeringen att se över hur längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställer sig inte bakom utskottets uttalanden om vilka faktorer som ska avgöra upplåtandet av ett vägnät för BK4. Partierna anser i likhet med regeringen att ett upplåtande av vägnät för BK4 måste ske på ett sådant sätt att de totala klimat- och miljöeffekterna blir positiva och att en överflyttning av godstransporter från järnväg och sjöfart kan undvikas.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anser heller inte att riksdagen ska göra något tillkännagivande till regeringen om att tillåta längre fordon på vägarna. Partierna vill avvakta det arbete som pågår i frågan.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Nyhetsbrev

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Arkiv

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Debatt
Nu inleder vi dialog om kompetens-försörjningen

Transportföretagen söker konstruktiva samtal, skriver Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen.

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

BCA säkrar fordonsköpares transporter till och från Sverige

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Traigo80 är Toyotas nya 6-8-tonnare

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137