23948sdkhjf

Regeringen överkörd om 74 tons lastbilsekipage

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Trafikutskottet säger ja till regeringens förslag om en ny bärighetsklass för vägar, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Utskottet motsätter sig dock regeringens uttalande i propositionen om att användningen av BK4-klassningen inte får äventyra regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet anser att det är vägarnas bärighet som ska avgöra vilket vägnät som upplåts för de tyngsta lastbilsekipagen.

Det framgår av pressinformation från riksdagen.
I dagsläget är det allmänna vägnätet indelat i bärighetsklasserna 1, 2 och 3. En vägs bärighetsklass avgör vilka fordonsvikter som är tillåtna på vägen. För att effektivisera godstransporterna på väg har regeringen föreslagit en ny bärighetsklass, BK4, som ska möjliggöra färd med tyngre fordon än vad som är tillåtet i dag. Detta gör det möjligt att öka mängden gods per fordon och det behövs då färre fordon för samma mängd gods. Trafikutskottet är positivt till regeringens förslag om en ny bärighetsklass och föreslår att riksdagen ska säga ja till förslaget.
I propositionen uttalar dock regeringen att upplåtandet av ett vägnät för BK4 bland annat bör vägledas av principen att detta inte får åsidosätta regeringens ambition att flytta över gods från väg till järnväg och sjöfart. Utskottet motsätter sig en sådan begränsning. I praktiken skulle detta kunna medföra att endast cirka 8 procent av det statliga vägnätet, fördelade i fem åtskilda geografiska områden, kan upplåtas för lastbilar med en högsta bruttovikt på 74 ton. Utskottet anser att vägarnas bärighet ska vara avgörande för vilket vägnät som upplåts för dessa fordon och att detta bör genomföras skyndsamt. Utskottets uttalanden om det här bör vara vägledande när ett vägnät ska upplåtas för BK4.
Trafikutskottet föreslår också att riksdagen i ett tillkännagivande ska uppmana regeringen att se över hur längre fordon i högre utsträckning ska kunna tillåtas på det svenska vägnätet.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet ställer sig inte bakom utskottets uttalanden om vilka faktorer som ska avgöra upplåtandet av ett vägnät för BK4. Partierna anser i likhet med regeringen att ett upplåtande av vägnät för BK4 måste ske på ett sådant sätt att de totala klimat- och miljöeffekterna blir positiva och att en överflyttning av godstransporter från järnväg och sjöfart kan undvikas.
Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet anser heller inte att riksdagen ska göra något tillkännagivande till regeringen om att tillåta längre fordon på vägarna. Partierna vill avvakta det arbete som pågår i frågan.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.108