Göteborg testar gods- och avfallstransporter på vatten

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Tidigare i veckan hade många intresserade samlats på Lindholmskajen i Göteborg i samband med demonstration av hur gods- och avfallstransporter på vattenvägar skulle kunna bli en del av stadens transportlösningar.

Demonstratorn görs inom ramen för DenCity, som är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, myndigheter samt akademi och drivs av Closer vid Lindholmen Science Park.
Genom att frakta gods- och avfallstransporter via pråmar på vattenvägar som Göta Älv, kan gods- och sopbilar ersättas och man får en större yteffektivitet i staden. Eldrivna godsfordon eller cykeltransporter möjliggör sedan tysta och avgasfria leveranser ut i staden.
- Städer förtätas allt mer och därför behöver både fler människor, mer gods och avfall transporteras, säger forskaren och projektledaren på SSPA Martin Svanberg. Det är som alla vet mycket trängsel på vägarna, medan vattnet är en nästan outnyttjad resurs. Det finns massor av yta där man skulle kunna transportera gods och avfall, vilket skulle avlasta vägarna och då reducera både trängsel och buller. Man skulle även kunna använda eldrivna pråmar som transporterar på ett helt fossilfritt sätt.
Övriga projektpartners är Göteborgs stad (Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Kretslopp och vatten) samt Älvstranden utveckling, medan utförare av demonstratorn är DHL Freight, Pling Transport, Primär, Sandinge och Renova. Demonstratorn på Göta Älv har designats under ett års tid och fokus ligger på logistikupplägget, att i dagsläget testa ett flöde som skulle kunna skalas upp och i framtiden skapa verklig samhällsnytta. Under projektets två veckor hämtar pråmen varje dag paketgods hos DHL i Hisings Kärra, ett par kilometer uppströms från Göteborgs stadskärna, vilket lastas av i centrum samt på Lindholmen för vidare distribution med cykel av Pling respektive elfordon av Primär. Från Lindholmen fraktas i sin tur avfall till Sävenäs, för att bli till el och värme.
- Vi har många aktörer som är med i projektet och vår förhoppning är att resultatet blir att någon tar stafettpinnen och vågar satsa vidare på det här. Potentialen är rätt stor – tittar man längs älven skall det byggas cirka 25 000 bostäder och 45 000 arbetsplatser, det betyder att uppemot 14-15 sopbilar per dag skulle kunna ersättas av pråmar och därmed avlasta Göteborgs vägnät, säger Martin Svanberg.
Malin Andersson, avdelningschef i Trafikkontoret, Göteborgs Stad, framhåller att det är ett komplext projekt och att alla behöver samlas för att arbeta framåt.
- Därför är arenor som Closer så viktiga och att det finns samverkansprojekt som DenCity, säger hon.
DenCity-projektet är ett samarbete mellan näringsliv, akademi och samhälle, som pågår 2015-2018 och leds av den nationella arenan för samverkan inom transporteffektivitet – Closer, på Lindholmen Science Park. Satsningen omfattar cirka 20 miljoner kronor där hälften finansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och resterande av deltagande parter. Västra Götalandsregionen är delfinansiär till denna del av DenCity-projektet.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Nyhetsbrev

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Arkiv

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.137