Göteborg testar gods- och avfallstransporter på vatten

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Tidigare i veckan hade många intresserade samlats på Lindholmskajen i Göteborg i samband med demonstration av hur gods- och avfallstransporter på vattenvägar skulle kunna bli en del av stadens transportlösningar.

Demonstratorn görs inom ramen för DenCity, som är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, myndigheter samt akademi och drivs av Closer vid Lindholmen Science Park.
Genom att frakta gods- och avfallstransporter via pråmar på vattenvägar som Göta Älv, kan gods- och sopbilar ersättas och man får en större yteffektivitet i staden. Eldrivna godsfordon eller cykeltransporter möjliggör sedan tysta och avgasfria leveranser ut i staden.
- Städer förtätas allt mer och därför behöver både fler människor, mer gods och avfall transporteras, säger forskaren och projektledaren på SSPA Martin Svanberg. Det är som alla vet mycket trängsel på vägarna, medan vattnet är en nästan outnyttjad resurs. Det finns massor av yta där man skulle kunna transportera gods och avfall, vilket skulle avlasta vägarna och då reducera både trängsel och buller. Man skulle även kunna använda eldrivna pråmar som transporterar på ett helt fossilfritt sätt.
Övriga projektpartners är Göteborgs stad (Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Kretslopp och vatten) samt Älvstranden utveckling, medan utförare av demonstratorn är DHL Freight, Pling Transport, Primär, Sandinge och Renova. Demonstratorn på Göta Älv har designats under ett års tid och fokus ligger på logistikupplägget, att i dagsläget testa ett flöde som skulle kunna skalas upp och i framtiden skapa verklig samhällsnytta. Under projektets två veckor hämtar pråmen varje dag paketgods hos DHL i Hisings Kärra, ett par kilometer uppströms från Göteborgs stadskärna, vilket lastas av i centrum samt på Lindholmen för vidare distribution med cykel av Pling respektive elfordon av Primär. Från Lindholmen fraktas i sin tur avfall till Sävenäs, för att bli till el och värme.
- Vi har många aktörer som är med i projektet och vår förhoppning är att resultatet blir att någon tar stafettpinnen och vågar satsa vidare på det här. Potentialen är rätt stor – tittar man längs älven skall det byggas cirka 25 000 bostäder och 45 000 arbetsplatser, det betyder att uppemot 14-15 sopbilar per dag skulle kunna ersättas av pråmar och därmed avlasta Göteborgs vägnät, säger Martin Svanberg.
Malin Andersson, avdelningschef i Trafikkontoret, Göteborgs Stad, framhåller att det är ett komplext projekt och att alla behöver samlas för att arbeta framåt.
- Därför är arenor som Closer så viktiga och att det finns samverkansprojekt som DenCity, säger hon.
DenCity-projektet är ett samarbete mellan näringsliv, akademi och samhälle, som pågår 2015-2018 och leds av den nationella arenan för samverkan inom transporteffektivitet – Closer, på Lindholmen Science Park. Satsningen omfattar cirka 20 miljoner kronor där hälften finansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och resterande av deltagande parter. Västra Götalandsregionen är delfinansiär till denna del av DenCity-projektet.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Scania levererar bilar till tyska elvägar

Tyska regeringen delfinansierar ett projekt för att utveckla elvägsteknik. Scania får uppdraget att tillhandahålla lastbilar.

Plus

Spännande utveckling för fastighetsmarknaden

Nytt byggrekord och mer flexibilitet, det är vad Colliers ser i sin rapport över marknaden för logistikfastigheter i Sverige.

TIP och DSV i storaffär

Smart startspärr för färdskrivaren

Ett vanligt misstag är att glömma sätta förarkortet i färdskrivaren. Stoneridge kommer med lösningen.

Malmö invigde kombiterminalens nya kranar

De är ett nytt landmärke i Malmö, med sina 19 meter. Men kranarna på kombiterminalen kan mycket mer än så.

Postnord levererar till bilen

I ett gemensamt projekt lämnar Postnord reservdelar direkt till bilen åt Electrolux tekniker.

Nyhetsbrev

Inquire öppnar kontor i Helsingfors

Arkiv

Hüllert blir agent för Arccon

Plus

”Vi måste våga ta ett nationellt grepp om transportflödena”

En tredjedel av svensk utrikeshandel passerar genom Göteborgs hamn. Transportnet bestämde sig för att ta tempen på hamnens och Sveriges utsikter inför framtiden. Vi har pratat med vd Magnus Kårestedt.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

Ny digital marknadsplats gör sin första leverans

Sekab i centrum när EU satsar på bioflygbränsle

EU satsar 13,9 miljoner euro på att ta fram biobränsle från skogsråvara.

Bockasjö expanderar och satsar i Eskilstuna

Eskilstuna kommun har tecknat ett optionsavtal med Bockasjö på mark i Eskilstuna logistikpark.

Forskarfabriken väljer Onepartnergroup

Svenska handelsflottan minst någonsin

Logiwaste löser avfalls- och tvätthanteringen på Nya Karolinska

På Nya Karolinska är modern teknologi ett signum. Inte minst när det gäller avfalls- och tvätthantering.

PoG Woody har invigt sitt nya centrallager

Lastbilstrafiken ökar mest i Västra Götaland

Best levererar för Plantagens nya e-handel

Efterfrågan på onlineköp av växter ökar. Nu startar Plantagen upp e-handel, med Best transport som leverantör.

Freja visar goda resultat

Det är en nöjd koncernledning som presenterar Frejas siffror för 2017. Men Sverige förväntas ge bättre resultat.

Jobb & Karriär
Han blir ny vd hos Scanlog

Styrelsen i Scandinavian logistics partners, Scanlog, har utsett Mattias Ljungberg till ny verkställande direktör.

Postnord och Jetshop i samarbete

VTD tar hem upphandling för 100 miljoner

Logicenters bygger nytt utanför Köpenhamn

Finalisterna utsedda till Stora åkeripriset

Frakthistoriska fartyg får bidrag

Linde lanserar lätta truckar

Packbud når volym och söker nytt kapital

7-eleven och Pressbyrån i avtal med Postnord

Ny tågpendel till Tjeckien

Jobb & Karriär
Jan Ronnehed till Norrvidinge

TIP Trailer sålt till kapitalfond

OCS bygger webbresurs för framtidens industri

Sour industry väljer Onepartnergroup logistics

APM långsamt på väg tillbaka

Euroflorist väljer Airmee

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.116