23948sdkhjf

Göteborg testar gods- och avfallstransporter på vatten

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Tidigare i veckan hade många intresserade samlats på Lindholmskajen i Göteborg i samband med demonstration av hur gods- och avfallstransporter på vattenvägar skulle kunna bli en del av stadens transportlösningar.

Demonstratorn görs inom ramen för DenCity, som är ett samverkansprojekt mellan näringsliv, myndigheter samt akademi och drivs av Closer vid Lindholmen Science Park.
Genom att frakta gods- och avfallstransporter via pråmar på vattenvägar som Göta Älv, kan gods- och sopbilar ersättas och man får en större yteffektivitet i staden. Eldrivna godsfordon eller cykeltransporter möjliggör sedan tysta och avgasfria leveranser ut i staden.
- Städer förtätas allt mer och därför behöver både fler människor, mer gods och avfall transporteras, säger forskaren och projektledaren på SSPA Martin Svanberg. Det är som alla vet mycket trängsel på vägarna, medan vattnet är en nästan outnyttjad resurs. Det finns massor av yta där man skulle kunna transportera gods och avfall, vilket skulle avlasta vägarna och då reducera både trängsel och buller. Man skulle även kunna använda eldrivna pråmar som transporterar på ett helt fossilfritt sätt.
Övriga projektpartners är Göteborgs stad (Trafikkontoret, Stadsbyggnadskontoret, Kretslopp och vatten) samt Älvstranden utveckling, medan utförare av demonstratorn är DHL Freight, Pling Transport, Primär, Sandinge och Renova. Demonstratorn på Göta Älv har designats under ett års tid och fokus ligger på logistikupplägget, att i dagsläget testa ett flöde som skulle kunna skalas upp och i framtiden skapa verklig samhällsnytta. Under projektets två veckor hämtar pråmen varje dag paketgods hos DHL i Hisings Kärra, ett par kilometer uppströms från Göteborgs stadskärna, vilket lastas av i centrum samt på Lindholmen för vidare distribution med cykel av Pling respektive elfordon av Primär. Från Lindholmen fraktas i sin tur avfall till Sävenäs, för att bli till el och värme.
- Vi har många aktörer som är med i projektet och vår förhoppning är att resultatet blir att någon tar stafettpinnen och vågar satsa vidare på det här. Potentialen är rätt stor – tittar man längs älven skall det byggas cirka 25 000 bostäder och 45 000 arbetsplatser, det betyder att uppemot 14-15 sopbilar per dag skulle kunna ersättas av pråmar och därmed avlasta Göteborgs vägnät, säger Martin Svanberg.
Malin Andersson, avdelningschef i Trafikkontoret, Göteborgs Stad, framhåller att det är ett komplext projekt och att alla behöver samlas för att arbeta framåt.
- Därför är arenor som Closer så viktiga och att det finns samverkansprojekt som DenCity, säger hon.
DenCity-projektet är ett samarbete mellan näringsliv, akademi och samhälle, som pågår 2015-2018 och leds av den nationella arenan för samverkan inom transporteffektivitet – Closer, på Lindholmen Science Park. Satsningen omfattar cirka 20 miljoner kronor där hälften finansieras av Sveriges innovationsmyndighet Vinnova och resterande av deltagande parter. Västra Götalandsregionen är delfinansiär till denna del av DenCity-projektet.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De kan få Hållbarhetspriset

Nu presenterar Transportföretagen de tre företag som nominerats till årets Hållbarhetspris.

Jobb & Karriär
Allan Wolter stannar på sin post

Fortsätter som permanent chef för Sverigekontoret.

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nyhetsbrev

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Arkiv

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.624