Marieholmstunneln är en så kallad sänktunnel, vilket innebär att man bygger tunneln i delar på land i en torrdocka. Det första av de tre tunnelelementen ska nu sjösättas och bogseras ut från sin position i torrdockan till Göta Älv. Tunnelelementet, som väger 25 000 ton är 100 meter långt, 32 meter brett och 10 meter högt.
- Sjösättningen är ett mycket spektakulärt moment i bygget av tunneln, säger Stein Kleiven, projektchef i Trafikverket för Marieholmsförbindelsen. Dessutom är det en unik händelse. Det färdigställs endast ett liknande sänktunnelprojekt om året i hela världen.
Vid transporten från dockan till parkeringsläget i älven används dels ett komplicerat vajerspel där man vinschar ut tunnelelementet från dockan för att sedan som sista moment använda en bogserbåt som kompletterar vajerspelet. Momentet tar cirka 3-4 timmar. Det element som nu sjösätts kommer att ligga i ett parkeringsläge strax utanför torrdockan tills det är dags för att genomföra sänkningsprocessen senare i höst.
Allmänheten kommer att kunna se processen från den nya gång- och cykelbron på nya Marieholmsbron. Tidpunkten för sjösättningen är preliminär, dels av byggtekniska skäl och dels för att man måste ta hänsyn till väderleksförhållanden.