23948sdkhjf

Brexit påverkar logistiksektorn

Storbritannien har nu formellt inlett sitt utträde ur EU. CargoIT:s ägare Christina Wiklund konstaterar att denna förändring kommer att vara betydande för tull- och logistikbranschen.
Det skriver CargoIT i ett pressmeddelande.
Medan svenskarna förberedde sig för midsommar och semestrar röstade Storbritannien för att lämna den europeiska unionen. Detta var en chock för många runt om i världen och ett nej som skulle innebära stor omställning för EU:s inre marknad och framförallt för Sveriges företag inom import och export. Den här veckan blev det verklighet när Storbritanniens premiärminister Theresa May lämnade över brevet till Europeiska rådets ordförande om att åkalla Lissabonfördragets artikel 50 om att lämna den Europeiska unionen.
CargoIT:s ägare Christina Wiklund konstaterar att förändringen kommer att vara betydande för tull- och logistikbranschen. Över 50 procent av Sveriges BNP är beroende av svensk export. Den svenska exporten till Storbritannien uppgick 2013 till 71 miljarder kronor, vilket motsvarar 6,5 procent av den totala svenska exporten och 6,0 procent av importen.
- Storbritannien är Sveriges femte viktigaste exportmarknad och bara genom CargoIT:s system passerar ett stort antal transaktioner årligen, säger Christina Wiklund.
En “hård brexit” väntas där Storbritannien lämnar EU:s inre marknad och kommer inte vara med fullt ut i EU:s tullunion. Hur det slutgiltiga förslaget kommer se ut lär dröja men för Sverige som ett litet exportberoende land är det viktigt att följa förhandlingarna för att kunna stå rustade och tillgodose en friktionsfri export. Ett utträde ur tullunionen öppnar för fallgropar men även för nya flexiblare och smartare systemlösningar inom gränsöverskridande logistik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127