23948sdkhjf

Nytt forskningsprojekt om minskad bränsleförbrukning

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Att minska lastbilars användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat.

Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.
En lastbil är inte särskilt strömlinjeformad, och formen är optimerad för att luften kommer rakt framifrån vid körning.
Något mera komplext blir alltså läget vid sidvindar, vindar som har en bromsande effekt och som man därmed vill minimera så gott det går. Det är den typen av luftmotstånd som KTH-forskarna forskat om, och som bland annat resulterat i plasmatekniken och en vetenskaplig avhandling.
- Avhandlingen består av en experimentell studie av en aktiv teknik för strömningskontroll, säger Julie Vernet, forskarstuderande vid mekanikinstitutionen på KTH. Tekniken använder så kallade plasmaaktuatorer (Dielectric Barrier Discharge, DBD) och det slutliga målet har varit att minska den strömningsseparation som sker vid A-stolpen på långtradare, säger Julie Vernet, forskarstuderande vid mekanikinstitutionen.
Att jobba med den här tekniken är något som inte prövats tidigare i Sverige, och Scania visade tidigt intresse för att vara med i projektet. Vid de vindtunnelprov med en modell av en långtradare som Julie Vernet och docent Ramis Örlü gjort tillsammans med Scania ser man redan vid små anfallsvinklar ett minskat luftmotstånd, och vid vinklar över fem grader erhölls en nettoeffekt. Vid nio grader kunde luftmotståndet minskas med uppemot 20 procent.
- Det behövs inte heller särskilt mycket sidvind för att effekten ska uppstå, säger Henrik Alfredsson, professor i strömningsfysik på KTH och handledare för projektet. Vid en hastighet av 90 km/h så motsvarar en vinkel på fem grader en sidvind på cirka två meter per sekund.
Per Elofsson, teknologie doktor och aerodynamisk specialist på Scania, tillägger att en ytterligare optimering av tekniken förhoppningsvis kan ge bränslebesparingar på uppemot fem procent. Då blir det mycket intressant att använda tekniken på framtida lastbilsgenerationer.
Forskningsprojektet har finansierat av Energimyndigheten, och har varit ett samarbete mellan Scania och institutionerna farkost och flyg samt mekanik på KTH. Det är döpt till FRANCE, Flow Research on Advanced and Novel Control Efficiency, en förkortning som passar bra eftersom de två doktorander som varit verksamma inom projektet bägge kommer från Frankrike. Romain Futrzynski som inte omnämns här disputerade tidigare i år med en avhandling där aktuatorerna simulerades numeriskt.
Mekanikinstitutionen vid KTH har tidigare forskat om och jobbar mycket med bland annat flygplan, men har idag en betydligt bredare angreppssätt. Forskningen rör allt från bilar och lastbilar via motorer till pappers- och medicinsk teknik.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162