23948sdkhjf

Nytt forskningsprojekt om minskad bränsleförbrukning

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Att minska lastbilars användning av drivmedel är ett viktigt steg mot att nå de miljömål som finns på EU-nivå. Nu har forskare vid KTH genomfört ett forskningsprojekt med lyckat resultat.

Med hjälp av plasmateknik har de visat det finns möjlighet att minska luftmotståndet och därmed sänka bränsleförbrukningen med upp till fem procent. Detta kan framstå som en blygsam minskning, men sett över den lastbilsflotta som rullar på jordens vägar gör detta stor skillnad, både för miljö och ekonomi.
En lastbil är inte särskilt strömlinjeformad, och formen är optimerad för att luften kommer rakt framifrån vid körning.
Något mera komplext blir alltså läget vid sidvindar, vindar som har en bromsande effekt och som man därmed vill minimera så gott det går. Det är den typen av luftmotstånd som KTH-forskarna forskat om, och som bland annat resulterat i plasmatekniken och en vetenskaplig avhandling.
- Avhandlingen består av en experimentell studie av en aktiv teknik för strömningskontroll, säger Julie Vernet, forskarstuderande vid mekanikinstitutionen på KTH. Tekniken använder så kallade plasmaaktuatorer (Dielectric Barrier Discharge, DBD) och det slutliga målet har varit att minska den strömningsseparation som sker vid A-stolpen på långtradare, säger Julie Vernet, forskarstuderande vid mekanikinstitutionen.
Att jobba med den här tekniken är något som inte prövats tidigare i Sverige, och Scania visade tidigt intresse för att vara med i projektet. Vid de vindtunnelprov med en modell av en långtradare som Julie Vernet och docent Ramis Örlü gjort tillsammans med Scania ser man redan vid små anfallsvinklar ett minskat luftmotstånd, och vid vinklar över fem grader erhölls en nettoeffekt. Vid nio grader kunde luftmotståndet minskas med uppemot 20 procent.
- Det behövs inte heller särskilt mycket sidvind för att effekten ska uppstå, säger Henrik Alfredsson, professor i strömningsfysik på KTH och handledare för projektet. Vid en hastighet av 90 km/h så motsvarar en vinkel på fem grader en sidvind på cirka två meter per sekund.
Per Elofsson, teknologie doktor och aerodynamisk specialist på Scania, tillägger att en ytterligare optimering av tekniken förhoppningsvis kan ge bränslebesparingar på uppemot fem procent. Då blir det mycket intressant att använda tekniken på framtida lastbilsgenerationer.
Forskningsprojektet har finansierat av Energimyndigheten, och har varit ett samarbete mellan Scania och institutionerna farkost och flyg samt mekanik på KTH. Det är döpt till FRANCE, Flow Research on Advanced and Novel Control Efficiency, en förkortning som passar bra eftersom de två doktorander som varit verksamma inom projektet bägge kommer från Frankrike. Romain Futrzynski som inte omnämns här disputerade tidigare i år med en avhandling där aktuatorerna simulerades numeriskt.
Mekanikinstitutionen vid KTH har tidigare forskat om och jobbar mycket med bland annat flygplan, men har idag en betydligt bredare angreppssätt. Forskningen rör allt från bilar och lastbilar via motorer till pappers- och medicinsk teknik.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Nyhetsbrev

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Arkiv

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

2

"Dubbdäck tar fler liv än de räddar"

Dubbdäck skördar fler liv än de räddar, bland annat i Kongo-Kinshasa, hävdar en grupp forskare vid Chalmers.

Logicenters bygger åt Imerco

Jollyroom automatiserar för 80 miljoner

Jollyroom växer snabbt. Nu satsar man på en rejäl uppdatering av sitt lager för att kunna hålla tempot i leveranserna.

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Nu startar Norrbotniabbygget

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.174