23948sdkhjf

Plastpallar mer miljövänliga än träpallar

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Returpallar tillverkade av plast som används om och om igen är överlägset bättre för miljön än pallar av trä. Det framgår av en ny rapport som visar att en returpall av plast har 61 procent lägre koldioxidutsläpp än en motsvarande träpall.

Det framgår av pressinformation från Svenska Retursystem.
Svenska Retursystem har jämfört livscykelanalyserna för returpallar av plast med motsvarande pallar av trä. Jämförelsen visar att returpallarna av plast är betydligt bättre för miljön än träpallar.
- Resultatet utmanar den rådande sanningen om att förnybara råvaror alltid är ett bättre val för miljön, säger Anna Elgh, vd i Svenska Retursystem. Livscykelanalyserna visar att pallar tillverkade i slitstark plast som kan användas om och om igen under många år är bättre för miljön än pallar av trä som eldas upp efter att de använts ett fåtal gånger.
Att returpallen är bättre för miljön beror framför allt på att den har en betydligt längre livslängd, att den kan repareras och att den återvinns när den är helt uttjänt. En returpall har en beräknad livslängd på 15 år, jämfört med en träpall som håller i 1-2 år. Returpallen väger också 10 kg mindre än träpallen, vilket ger en lägre bränsleförbrukning vid transport.
Livscykelanalyserna för returpallen (Helpall grå) och för EUR-pallen är framtagna av mastersstudenter från civilingenjörsprogrammet energi-miljö-management på Linköpings Universitet, och har verifierats av RISE, Research Institutes of Sweden.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nu varslar hamnarbetarna om strejk igen

”Ett hängavtal är inte ett kollektivavtal.”

Plantagen öppnar nya Helsingborgslagret

Jobb & Karriär
Första kullen tullspecialister går ut

Jobb & Karriär
Velove får lokal representant i Nederländerna

Rekryterar sales manager i det cykelrika landet.

DSV vill köpa Panalpina

Har erbjudit 35 miljarder, enligt Panalpinas hemsida.

Dachser tar över Volvo Cars Tysklandstrafik

Sköter både transport och slutsortering på sin terminal i Göteborg.

Nyhetsbrev

Retlog blir Biltema Logistics

120 000 kvadratmeter extra lageryta och satsning på logistiken ska klara Biltemas expansion.

Arkiv

Jobb & Karriär
Tung värvning till LGT:s ordförandepost

Var tidigare vd för Postnord Logistics.

Restauranger och storkök börjar med returbackar 

Jobb & Karriär
Pia Berglund får prestigeuppdraget

Blir regeringens högra hand i sjöfartsfrågor.

Osäkerhet om cabotage efter omröstning i parlamentet

Castellum köper flygplats

”Vi kommer ha en fantastisk landbank att bebygga i Sveriges bästa logistikläge.”

Jobb & Karriär
Han är DHL Express nya vd

Efterträdaren till Ted Söderholm är klar.

Jobb & Karriär
”Jag ser en enorm potential hos Autostore” 

Thomas Karlsson ska leda svenska grenen av Element logic.

Apotekstjänst tar över femklöverns centrallager

Lager och logistik flyttar från Göteborg till Uppsala.

Trafikverket – så får vi ner farten på vägarna

Antalet trafikdödade har ökat med nästan 30 procent på ett år. Trafikverket satsar därför på fler mittseparerade vägar och nya krav i upphandlingarna.

Etablerar containerdepå i Stockholm

Scania minskar McDonalds klimatavtryck

McDonalds ökade kundkrav på hållbarhet gör Scania till nyckelleverantör av transporter.

MTD erbjuder expresspaket

Rekordår för lastbilsförsäljningen

2018 blev ett rekordår för försäljningen av både lätta och tunga lastbilar i Sverige, enligt färsk statistik från Bil Sweden.

Ny logistikpark ska bli störst i norra Stockholm 

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

Bra år för Volvo Lastvagnar

Företaget ökar sin marknadsandel när det gäller tunga lastbilar.

Världens största reachstacker till dansk hamn

Ett danskt bolag har skapat ett monster som lyfter 152 ton. Den blir nu ett flexibelt alternativ till kranarna i hamnen.

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Apotek Hjärtat automatiserar lagret med Postnord

Premiär för Scanias 13-liters ED95-bil

Sagax investerar vidare

Nytt patent för Helge Nyberg

Volvo och Scania i patentbråk

Greencarrier i joint venture

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.132