Lindbäcks effektiviserar logistiken

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Lindbäcks kommer att installera en delvis automatiserad logistiklösning för hantering av volymer i den nya fabriken på Haraholmen och har tecknat avtal med AIT från Umeå. Tillsammans med AIT har Lindbäcks tagit fram en helautomatisk truck och en eldriven lyftutrustning.

Lindbäcks kommer att installera en ny och delvis automatiserad logistiklösning för hantering av volymer i den nya fabriken på Haraholmen och har tecknat avtal med AIT från Umeå.
- Tillsammans med AIT har vi tagit fram en anpassad hanteringsutrustning med en helautomatisk truck och en eldriven lyftutrustning, säger Markus Holmlund, logistikchef i Lindbäcks. Mycket bra lösningar både för säkerheten och ur ett hållbarhetsperspektiv.
Maskinutrustningarna kommer att hantera färdiga husvolymer som är redo för transport till byggarbetsplats. När husvolymen är färdigställd i fabriken kommer den automatiska trucken ta hand om volymen och placera den på en specifik plats i lagret. När volymen sedan ska lastas på lastbil hämtar trucken den aktuella husvolymen.
- Vi gör detta för att säkerställa att husvolymerna alltid lyfts på samma sätt och för att eliminera risken för eventuella skador, säger Markus Holmlund. Eftersom trucken körs helt automatiskt och kommer att jobba i ett avgränsat område utan personal kommer säkerheten att höjas.
Den eldrivna lyftutrustningen kommer att arbeta i direkt anslutning till trucken och har som uppgift att lasta husvolymerna på lastbilar som ska ta volymerna till byggarbetsplatsen.
- I fabriken i Öjebyn använder vi en truck för denna uppgift men för att säkerställa kvalitet och minska användandet av dieseltruckar har en kundanpassad och eldriven lyftutrustning utvecklats tillsammans med AIT, säger Markus Holmlund.
Båda utrustningarna ligger i linje med Lindbäcks tanke om att tillverka flerbostadshus industriellt och effektivt utifrån ett hållbarhetsperspektiv eftersom flera dieseldrivna truckar kan ersättas med eldrivna utrustningar. Den nya fabriken kommer att vara helt försörjd av förnybar energi genom solpaneler och därför blir investeringen en stor miljövinst.
- Vi har haft ett mycket bra samarbete med AIT och känner oss trygga med att utrustningen kommer att bli väldigt bra för vår logistik i fabriken, säger Markus Holmlund.
AIT ser fram emot att få leverera en effektiv, säker och miljömässigt hållbar helhetslösning.
- Vi är fantastiskt stolta och glada att vi får förtroendet från Lindbäcks att genomföra detta projekt, säger AIT:s vd Mikael Nensén. För oss innebär det att vi får möjlighet att nyttja vår kompetens inom alla våra affärsområden inom ramen för ett lokalt projekt.
Även Peter Berntsson, teknisk chef på AIT, ser fram emot samarbetet.
- Det är glädjande att tillsammans med Lindbäcks få utveckla en unik systemlösning där vår breda erfarenhet av mobilitetslösningar kombineras med vår kompetens inom industriautomation, säger han. Vi ser fram emot samarbetet och att kunna leverera en helhetslösning för hantering av leveransklara husmoduler med modern teknik som lever upp till dagens och framtidens krav på effektivitet, säkerhet och miljöhänsyn.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Jobb & Karriär
Han blir vd på Lindholmen 

Tord Hermansson tar över på Lindholmen science park.

Utbyggnaden av Norrköpings hamn får klartecken

Vd:n: "Det är förstås glädjande att mark- och miljödomstolens granskning har ett positivt utfall"

Klart med Postnords nya ordförande

Nytt stopp för bygget av Förbifart Stockholm

Så sent som i vintras stod arbetet med Förbifart Stockholm stilla. Nu är det dags igen.

LGT ska köra Actonas möbler

Envirotainer köps upp av riskkapitalbolag

Nyhetsbrev

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Uppgradering av avgasreningen på äldre dieselfordon ska ge renare luft i städerna i Tyskland.

Arkiv

Marknaden för logistikfastigheter har stannat av

Jämfört med förra året är transaktionsmarknaden iskall, rapporterar Fastighetsnytt.

Jobb & Karriär
Jonas Lilja till Sydschakt

Kommer närmast från GDL.

TIP Trailer services får nya ägare

Starkt halvår för Logicenters

Fortsatt tufft för Green cargo

Bolaget redovisar förlust i sin andra delårsrapport för 2018.

Weland ger stöd för mobil och platta 

Kina bygger världens längsta järnvägstunnel

Sämre resultat för Maersk

Fraktjätten vinstvarnar för 2018. Höga bränslepriser och osäkerhet i omvärlden sägs vara orsaken. 

Jobb & Karriär
Sportamore värvar logistikchef från Apoteket

E-handlaren har ny logistikchef med bakgrund från Apoteket, H&M och Gant.

Snart invigs Osby industripark

Osby satsar stort med direktanslutning till stambanan och nytt terminalområde.

Jobb & Karriär
Ny operativ chef i Södertälje hamn

Patrik Rotkvist ska se till att man behåller konkurrenskraften.

Hemfosa köper logistikfastigheter för 3,6 miljarder

Fyller på innehavet i nystartade Nyfosa inför en uppdelning av koncernen.

Ica har stora planer för Upplands-Bro

Unik fortbildning för fordonslärare under Elmia

Fordonslärare har bjudits in till en unik konferens med fortbildning och branschinformation på Elmia lastbil i slutet av augusti.

Corem expanderar i Göteborg

Avhandling ger stöd för logistiktänk i vården

I en ny doktorsavhandling har Malin Wiger tittat närmare på hur vården kan effektiviseras genom optimerade patientflöden.

Älskade stad flyttar till Malmö

Samlastningsprojektet Älskade stad i Stockholm har blivit en succé och nu tar man konceptet vidare till Malmö. Ragn-Sells Erik Wastesson berättar om de nya planerna.

Solid halvårsrapport från Scania

DSV presenterar digital plattform 

Transfargo blir SDK

Onepartnergroup stödjer svensk fotboll

Logistikfastigheter köper Lindex logistikcenter

12 procent av vägnätet tillåter nu 74 ton

Ica fortsätter med Postnord

Softlogs satsar på Sverige 

Aditro satsar helautomatiserat i Arlanda

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.209