23948sdkhjf

Lindbäcks effektiviserar logistiken

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Lindbäcks kommer att installera en delvis automatiserad logistiklösning för hantering av volymer i den nya fabriken på Haraholmen och har tecknat avtal med AIT från Umeå. Tillsammans med AIT har Lindbäcks tagit fram en helautomatisk truck och en eldriven lyftutrustning.

Lindbäcks kommer att installera en ny och delvis automatiserad logistiklösning för hantering av volymer i den nya fabriken på Haraholmen och har tecknat avtal med AIT från Umeå.
- Tillsammans med AIT har vi tagit fram en anpassad hanteringsutrustning med en helautomatisk truck och en eldriven lyftutrustning, säger Markus Holmlund, logistikchef i Lindbäcks. Mycket bra lösningar både för säkerheten och ur ett hållbarhetsperspektiv.
Maskinutrustningarna kommer att hantera färdiga husvolymer som är redo för transport till byggarbetsplats. När husvolymen är färdigställd i fabriken kommer den automatiska trucken ta hand om volymen och placera den på en specifik plats i lagret. När volymen sedan ska lastas på lastbil hämtar trucken den aktuella husvolymen.
- Vi gör detta för att säkerställa att husvolymerna alltid lyfts på samma sätt och för att eliminera risken för eventuella skador, säger Markus Holmlund. Eftersom trucken körs helt automatiskt och kommer att jobba i ett avgränsat område utan personal kommer säkerheten att höjas.
Den eldrivna lyftutrustningen kommer att arbeta i direkt anslutning till trucken och har som uppgift att lasta husvolymerna på lastbilar som ska ta volymerna till byggarbetsplatsen.
- I fabriken i Öjebyn använder vi en truck för denna uppgift men för att säkerställa kvalitet och minska användandet av dieseltruckar har en kundanpassad och eldriven lyftutrustning utvecklats tillsammans med AIT, säger Markus Holmlund.
Båda utrustningarna ligger i linje med Lindbäcks tanke om att tillverka flerbostadshus industriellt och effektivt utifrån ett hållbarhetsperspektiv eftersom flera dieseldrivna truckar kan ersättas med eldrivna utrustningar. Den nya fabriken kommer att vara helt försörjd av förnybar energi genom solpaneler och därför blir investeringen en stor miljövinst.
- Vi har haft ett mycket bra samarbete med AIT och känner oss trygga med att utrustningen kommer att bli väldigt bra för vår logistik i fabriken, säger Markus Holmlund.
AIT ser fram emot att få leverera en effektiv, säker och miljömässigt hållbar helhetslösning.
- Vi är fantastiskt stolta och glada att vi får förtroendet från Lindbäcks att genomföra detta projekt, säger AIT:s vd Mikael Nensén. För oss innebär det att vi får möjlighet att nyttja vår kompetens inom alla våra affärsområden inom ramen för ett lokalt projekt.
Även Peter Berntsson, teknisk chef på AIT, ser fram emot samarbetet.
- Det är glädjande att tillsammans med Lindbäcks få utveckla en unik systemlösning där vår breda erfarenhet av mobilitetslösningar kombineras med vår kompetens inom industriautomation, säger han. Vi ser fram emot samarbetet och att kunna leverera en helhetslösning för hantering av leveransklara husmoduler med modern teknik som lever upp till dagens och framtidens krav på effektivitet, säkerhet och miljöhänsyn.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

De kan få Hållbarhetspriset

Nu presenterar Transportföretagen de tre företag som nominerats till årets Hållbarhetspris.

Jobb & Karriär
Allan Wolter stannar på sin post

Fortsätter som permanent chef för Sverigekontoret.

Ellos samlar heminredningen i nytt storlager 

De bygger megaanläggning för logistik

Viared utanför Borås får ett rejält tillskott av logistikyta när den 83 000 kvadratmeter stora terminalen står klar.

Första månaden med eldrift på Jutlandica

Stena Jutlandica ska gå på el mellan Danmark och Sverige. Nu har man kört en månad i skarpt läge.

Apotea inför avgaskrav för fraktbolagen

Nyhetsbrev

Nu fylls den gamla DHL-terminalen

Arkiv

Ahlsell vinner logistikuppdrag till prestigebygge

Ska hantera bygglogistiken för Nordens högsta byggnad. Ser stor potential i att hjälpa byggprojekt att bli effektivare.

Så ska Postnord rädda årets black friday

Efter förra årets paketkaos under black friday släpper Postnord ett stort åtgärdspaket. Nu kan Transportnet avslöja alla delar i logistikjättens plan för de växande paketvolymerna.

Asfaltsåkeri testar flytande gas

Volvos nya lastbil för flytande gas testas inte bara för fjärrtransporter. Här körs den till och från ett asfaltverk i Kållered.

Logicenters utökar i Norge

Sagax handlar för 200 miljoner

Multidocker tar in nytt kapital 

De ska bygga Top-toys Autostorelösning

Lanserar ny omnikanalstrategi med automatiserat e-handelslager.

Jobb & Karriär
Förändringar hos Cargo IT

Vice vd:n kliver upp till vd-posten.

Nytt samarbete i insjöfarten

Specialanpassade truckar till Holmen 

Ottossons lösningar underlättar när förarna ska frakta stora pappersrullar.

Logistikbolag i fusion

Byggstart för ny hamnterminal i Göteborg

Ska stå färdig år 2025.

Nu öppnar Postnords nya Växjöterminal 

NTEX köper upp konkurrent

Med årets andra bolagsaffär stärker NTEX sin närvaro i Stockholm.

MAN kör autonomt på allmän väg

I ett offentligt samarbete utvecklar nu MAN automatiserade och autonoma lastbilar.

Best satsar på kundbemötande

APM automatiserar portar

Logicenters bygger åt Imerco

Corem köper nio fastigheter i södra Stockholm

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

Branschen tror på ökad sysselsättning

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Postnord och Coop överens

Zalando förlänger med Postnord

Postnord får kontrakt på Orklas nya lager

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.188