23948sdkhjf

Green Cargo utökar intermodalt i Göteborg

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

Green Cargo genomför en långsiktig satsning på intermodala transporter med en lösning som riktar sig till rederiernas stora volymer av containrar med gods som ankommer till Göteborgs hamn. I Göteborg lastas containrarna över till den statsägda godstågoperatörens tåg för att transporteras vidare till Eskilstuna som bolaget använder som en hub.

Det framgår av pressinformation från Green Cargo.
Sedan årsskiftet har lösningen med Eskilstuna som hub varit i drift. Från Göteborgs hamn rullar åtta tåg per vecka till Eskilstuna. I Eskilstuna fördelas godset för vidare transporter, tre till fyra gånger i veckan till Gävle, Stockholm, Södertälje respektive Norrköping. På slutdestinationerna vänder transporterna och går tillbaka till Göteborg via Eskilstunahubben.
I Eskilstuna finns Green Cargos vagnsverkstad som tryggar driftsäkerheten och en vagndepå som gör det möjligt att anpassa kapaciteten efter volymer. Det möjliggör att antalet tomvagnar i omlopp minimeras och kostnaderna kan hållas nere. Kunderna får också tillgång till ett omfattande transportnätverk, vilket gör det möjligt att skräddarsy transporterna.
- Vår hublösning gör att vi kan erbjuda effektiva och punktliga transporter mellan hela Mälardalen och Göteborg, säger Green Cargos försäljnings- och kundservicedirektör Richard Kirchner. Sedan starten har vi levererat med hög kvalitet och punktlighet. Strejken i Göteborgs hamn har inte hindrat oss att utöka vårt intermodala erbjudande. Vi kommer snarare att utöka antalet tåg från april.
Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Södertälje kanal försenas med två år

Missbedömning av geologin orsakar miljardkostnader.

TIP satsar på återvinning

Hundrade fartyget flaggar svenskt

Utvecklingen har vänt. Den svenska handelsflottan har gått från 89 fartyg till 100 på två år.

Volvos eldrivna lastbilar är ute på gatan

I veckan överlämnade Volvo eldrivna lastbilar till sina två första kunder.

Jobb & Karriär
Går från Jungheinrich till Terberg

Säljaren blir distriktschef på Terberg Scandinavia.

JDA öppnar sin supply chain-plattform

Nu ska användarna kunna utveckla egna applikationer på JDA:s supply chain-system.

Nyhetsbrev

Coop levererar med el

Arkiv

Så ska Swisslog automatisera Coop Norge

Swisslog får uppdraget att automatisera Coops non food-lager. 

Logicenters bygger 24 000 kvadratmeter i Landskrona

Första hyresgästen redan klar. 

Här är Semax nya ägare

Linde automatiserar Nowastes truckar

Scanias laddhybrid testas för nattleveranser

Nytt Stockholmssamarbete öppnar för tysta cityleveranser nattetid.

Green cargo gick back med 122 miljoner

Förra årets goda resultat vänds till minskad omsättning och förlust.

De kan ta hem Postnords stora logistikpris

Här är finalisterna och juryns motiveringar inför avgörandet av Postnord logistics award.

TIP ökar sin kreditvärdighet

DSV slog vinstrekord

Logicenters i ny Danmarksaffär

Jobb & Karriär
Nu lyfter det för Multidocker

Anställer ny vd och eftermarknadschef.

Tillbakagång i Gävle hamn

2018 kan inte mäta sig med toppåret 2017.

Skanska säljer lager för 285 miljoner

Nu är åkerinäringens färdplan för klimatet här 

Vill ha skatteväxling från drivmedelsskatt till kilometerskatt. 

Blir först i världen med biojet på skogsråvara

Cortus och Swedish biofuels projekterar kommersiell anläggning.

Bygger 33 000 kvadratmeter vid Landvetter

Hyresavtalen är redan klara. 

Artificiell intelligens tar över på Nowaste

Lifts all landar två tunga ramavtal

Airmee expanderar med 40 nya miljoner 

Adnavem tog in tio miljoner i kapital

MISAB blir ABT Väst

Etablerar containerdepå i Stockholm

Jobb & Karriär
Real rail får ny vd

W.A.C. Recycling köper egen transportfirma

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.12