Massiv branschkritik mot flygskatt

| Av Anders Karlsson | Tipsa redaktionen

På onsdagen presenterade regeringen inriktningen för en ny svensk flygskatt. Trots massiv kritik från myndigheter, kommuner, regioner och näringsliv kommer regeringen gå vidare med det förslag som enligt branschorganisationen Svenskt Flyg saknar klimateffekt och som slår hårt mot tillgänglighet, sysselsättning och konkurrenskraft i Sverige.

Det skriver Svenskt Flyg i ett pressmeddelande.
Den 1 mars löpte remisstiden för utredningsförslaget om en svensk flygskatt ut. Av de 156 remissyttranden som tar ställning till förslaget är 126 starkt kritiska. Bland dessa återfinns tunga instanser som Riksrevisionen, Statskontoret, Ekonomistyrningsverket och Tillväxtverket. För regeringen tycks kritiken dock inte spela någon roll.
- Utredningen själv, och flera myndigheter, konstaterar att skatten inte får någon klimateffekt, säger Anna Wilson, generalsekreterare i Svenskt Flyg. En regering som menar allvar med att minska de klimatpåverkande utsläppen bör fokusera mer biobränsle, ny teknik och internationella styrmedel. Det gör skillnad på riktigt.
Kommuner och regioner från Kiruna i norr till Ängelholm i söder har också kritiserat förslaget på grund av de negativa effekter det väntas få för tillgängligheten och konkurrenskraften utan någon klimatvinst.
- Detta är en symbolskatt, ett slag i luften, som utan miljövinster kommer att slå mot tillgängligheten, jobben och konkurrenskraften för företagen i stora delar av Sverige, säger Anna Wilson. Skatten slår hårdast mot de delar av landet där flyget har störst betydelse och inte har tillgång till annan kollektivtrafik. På regeringskansliet verkar man dock bortse från att Sverige är större än Stockholm.
Flygbranschen delar regeringens ambition och har en gemensam färdplan för att minska flygets miljöpåverkan. På onsdagen gick flygbolagen SAS, Norwegian och BRA ut med alternativ till flygskatt som hela svenska flygbranschen ställer sig bakom. Att halvera de faktiska fossila koldioxidutsläppen från inrikesflyget jämfört med 2005.


Håll dig uppdaterad med Transportnet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Eslöv hett när truckbranschen expanderar

VS Truck köper upp Grönvalls truck och maskin i Eslöv. Nu planerar man för framtiden och fler jobbtillfällen.

Tält i hamnen för mellanlagring av skogsråvara

Helsingborgs hamn upprättar ett 2 000 kvadratmeter stort tält där gods från bland annat Södra, Elof Hansson och Billerud Korsnäs kommer att lagras.

Nytt samarbete ger smidig e-handel

Domen får Transportbranschen att andas ut

Bussbolag vann mot Transportstyrelsen i en rättegång om kör- och vilotidsreglerna.

Nyhetsbrev

Gå med Transportnet på CeMAT

Arkiv

Tillväxten fortsätter för Trelleborgs hamn

Trafiken via Trelleborgs hamn slog nya rekord under 2017, lastbilar, trailers och personbilar slog tidigare nivåer och mer än en miljon enheter.

Acrinova köper fastighet i Ängelholm

Vuxenutbildning för lastbilsförare

Enligt TYA kommer det att behövas cirka 50 000 nya lastbilsförare de närmaste tio åren. För att möta behovet satsar nu Skolverket på ett 30-tal kluster med sammanlagt 338 utbildningsplatser spridda över Sverige för vuxenutbildning av lastbilsförare.

Trafikverket öppnar för fyrfilig E4

En upprustning av E4 mellan Söderhamn och Gävle är nödvändigt. Det är dock ingen billig historia.

Starkt år för svenska truckmarknaden

Försäljningen ökade med 26 procent.

Jobb & Karriär
Han blir e-handelschef på DHL Express

Green cargo tuffar på

Det går allt bättre för Green cargo, som ökar omsättningen och förbättrar resultatet för 2017. Men orosmoln finns i Norge.

Här är årets finalister i Postnord logistics award

Företagssamverkan för hållbar logistik

Örebro universitet inrättar ett nytt forskningscenter för hållbar logistik.

Åkeri körde på fuldiesel – krävs på miljoner

Förlusttyngt år för Postnord

Jobb & Karriär
Stora projekt för Johan Bill

Så ska höghastighetsjärnvägen finansieras

Staten ska stå för lejonparten av kostnaden för höghastighetsjärnvägen men i de avtal som tecknats med berörda kommuner och regionala parter tar dessa på sig att vara med och betala.

Linde lanserar nytt

Linde material handling lanserar nya låglyftare och staplare för sittande förare.

Nya paketavgifter kan dröja

Även Ystads hamn slår rekord

Tillsammans med flera andra svenska hamnar i Östersjön ökade Ystads hamn sina godsvolymer under 2017.

Stora vinster med nya kombiterminalen i Göteborgs hamn

100 lastbilar om dagen försvinner från centrala staden.

Bra sommarmöbler till nytt huvudlager

Bring öppnar sin nya terminal

Edmolift generalagent för Movexx

Trafikverket kan få tillbaka ansvaret för järnvägen

Jobb & Karriär
Bergman tar över

Postnord bygger ut lager med Bauhaus

Fler reklamerar paket

Cargo IT lanserar modul för aktiv förädling

De ska leverera biobränsle till norden

Jobb & Karriär
Världens största fraktbolag får ny chef

Två nya kranar ska få godshanteringen i Malmö att gå som på räls

Bring köper Teslas elbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.7