”Vägslitageavgift, kilometerskatt eller vägskatt. Kärt barn har många namn brukar man säga. I det här fallet finns det inte mycket kärt i det här namnet. Inte om man ämnar bo utanför storstäderna i alla fall.
Detta i en situation där svensk åkerinäring och dess företagare redan har en drös andra skatter att förhålla sig till. Exempelvis tillhör Sverige de länder som har högst beskattning av diesel.
Vägslitageavgiften är också en ren beskattning på avstånd, även om ingen politiker vill ta dessa ord i sin mun. Det innebär ett dråpslag för norrbottniskt näringsliv och för konsumenterna i länet. Faktum är att endast tio procent av transporterna på väg sker över avstånd längre än 30 mil.
En annan sak som inte heller får glömmas bort är hur detta kommer att slå mot konsumenterna. Dagens åkerier balanserar redan nu på en tunn lina och kommer inte att kunna bära kostnaden för kilometerskatten, det innebär att den ökade kostnaden tas ut av transportbeställaren. Transportbeställaren i sin tur måste ta ut det av sin slutkund, således blir det ökade kostnader för dig som konsument. Särskilt om du råkar ha oturen att du bosatt dig på avstånd från Stockholm, Malmö eller Göteborg.
Ska man i framtiden kunna bo i exempelvis Pajala eller Övertorneå? Med det förslag som ligger känns det tveksamt. Maten, bränslet, kläderna och allt annat som behövs för att ett samhälle ska fungera kommer inte att kunna levereras med järnväg till Pajala. Den ökade kostnaden som vägslitageavgiften innebär ska plockas ut någonstans. Och det blir till syvende och sist konsumenten som drabbas. Tro inget annat.
BDX satsar hårt på miljöförbättrande åtgärder, våra leverantörer köper in lastbilar med den senaste Euro VI-standarden som i princip nollar utsläppet av nox-partiklar.
Flera av våra leverantörer tankar sina fordon på det biologiskt nedbrytbara drivmedlet HVO100 som reducerar koldioxidutsläppen upp till 92 procent. Men ingenstans kompenseras dessa satsningar för miljön i förslaget om vägslitageavgiften.
Någonstans har någon tänkt väldigt fel. Hela Sverige ska kunna leva och med det här förslaget kapar man en landsända. För det är väl ingen som tror att Norrbottens stora industrier inte funderar på hur de ska formera sin framtid med dessa ökade transportkostnader”?
BDX styrelse
Mats Öhrlund, Anders Ökvist, Fredrik Östling, Stefan Enbom, Roger Åström, Tomas Turovaara, David Ström, Benny Öhman, Gunilla Peterson, Håkan Sundström och Håkan Johanson