23948sdkhjf

Fehmarn Belt-förbindelsen blir ett halvår försenad

Den här veckan meddelade den nordtyska delstaten Schleswig-Holstein att den fasta förbindelsen över Fehmarn Belt mellan Danmark och Tyskland blir ett halvår försenad. Greater Copenhagen och Skåne Committee framhåller att det är ett mycket dåligt besked!
- Ytterligare förseningar av det viktiga projektet innebär ännu fler missade chanser till ekonomisk framgång i Skåne och Själland samt i norra Tyskland, säger Steen Christiansen, ordförande i Greater Copenhagen och tillika borgmästare i Albertslund, Danmark.
Av det skälet uppmanar han Danmarks transportminister Ole Birk Olesen till att säkra framtiden för det stora byggprojektet.
- Jag vill ingående uppmana transportminstern och den övriga danska regeringen till att sätta press på trafikministern i Schleswig-Holstein, så att vi undviker ytterligare förseningar av Fehmarnprojektet.
Han betonar att en fast förbindelse över Fehmarn Belt inte bara är avgörande för den ekonomiska utvecklingen i Sverige och Danmark. Nordtyskland kommer att dra fördel av precis samma möjligheter som den fasta förbindelsen kommer att skapa för Skåne och Själland.
- Fehmarnförbindelsen spelar en central roll för Greater Copenhagen och Schleswig-Holsteins framtida tillväxt, säger han. För varje dag den fasta förbindelsen försenas, går svenska, tyska och danska medborgare och företag miste om nya möjligheter till inkomster, tillväxt och välstånd.
Enligt Schleswig-Holsteins transportminister Reinhard Meyer beror den senaste förseningen av Fehmarnprojektet på att det tyska miljögodkännandet väntas att dra ut på tiden under ytterligare sex månader och därför först kan avslutas 2018.
Steen Christiansen bjuder in nordtyska politiker till dialog om de möjligheter en framtida fast förbindelse över Fehmarn Belt kommer att skapa.
- I Greater Copenhagen har vi positiva erfarenheter av de möjligheter, som fasta förbindelser över Öresund och Stora Baelt har banat väg för, säger han. På samma sätt kommer Fehmarnförbindelsen öppna dörren för nya möjligheter till tillväxt och jobb, och de möjligheterna kan vi stärka genom regionalpolitiskt samarbete.
Näringslivets Transportråd delar oron för negativa effekter av ytterligare förseningar av den fasta förbindelsen över Fehmarn Belt.
- Projektet är ett av de allra viktigaste inom ramen för EU:s Trans-Europeiska Transportnätverk, TEN-T och har stor betydelse för tillväxt och utveckling, säger Per Bondemark, ordförande i Näringslivets Transportråd till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Vi instämmer med Greater Copenhagen och Skåne Committee i de positiva erfarenheter som finns av andra fasta förbindelser som de över Öresund och Stora Belt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062