23948sdkhjf

Hållbarare transporter tack vare effektivt underhåll

Allt fler företag har fått upp ögonen för hur viktig eftermarknaden är för verksamheten. Klas Hedvall, industridoktorand på Chalmers, har djupdykt i hur fordonsunderhåll hanteras i branschen – och bidrar nu med forskning som kan hjälpa företag att skapa mer hållbara transportlösningar.
Klas Hedvall arbetar på Volvo Group Trucks Technology, och har en rejäl erfarenhet från fordonsindustrin med sig i sin forskning på Chalmers. I sin licentiatavhandling tittar han på fordonsunderhåll ur ett nätverksperspektiv.
Han förklarar att det som gör just fordonsunderhåll så intressant och viktigt är att eftermarknaden är ett mycket spännande område där fantastiskt mycket sker i industrin idag.
- Företag har fått upp ögonen för hur viktig eftermarknaden är för affärerna, kundrelationerna och kundernas nyttjande av produkter, säger Klas Hedvall. Många företag arbetar med att stärka sin roll på eftermarknaden, bland annat genom att utveckla tjänster som kompletterar produktutbudet och ger mervärde för kunderna. Fordonsunderhåll är just en av dessa tjänster. Men förändringen är inte helt smärtfri. I samband med ett allt större fokus på tjänster ställs stora krav på hur företag är organiserade och arbetar, och även hur de samverkar med sina kunder för att utveckla produkter och tjänster.
Kärnan i Klas Hedvalls forskning handlar om att ge företag möjligheten att öka sin transporteffektivitet genom rätt underhåll – vilket är en förutsättning för att skapa mer hållbara transportlösningar.
- Jag har studerat hur företag planerar, ser på och utför underhåll av fordon som används för godstransporter, säger han. Men istället för att fokusera på själva verkstaden där fordonsunderhållet genomförs har jag studerat de företag som köper och utför transporter. Tidigare forskning har framför allt handlat om tekniska och systemrelaterade utmaningar kring underhåll. Jag fokuserar istället på underhållets roll i det större sammanhang som formas av företag som är involverade i transportlösningar. Det finns få tidigare studier på hur underhållslösningar kan utvecklas, implementeras och utföras i samarbete mellan företag i transportsektorn.
Resultaten från Klas Hedvalls tre fallstudier pekar tydligt på att fordonsunderhållet både påverkar, och påverkas av, andra aktiviteter och resurser i det nätverk av företag som är involverade i att forma transportlösningar.
- För att kunna utföra ett effektivt underhåll behöver de involverade företagen - transportköpare, transportörer och verkstäder - både identifiera och ta hänsyn till de beroenden som finns mellan aktiviteter och resurser, säger han. Beroenden etableras mellan exempelvis transportplanering och underhållsplanering, eller mellan dragbilar och släp. Dessa beroenden kan ha stor påverkan på fordonsunderhållet, samtidigt som en del av dem kan vara ganska ”dolda”. Därför är det en krävande uppgift som de involverade företagen står inför.
För att uppnå högre effektivitet kan företagen dock inte enbart titta på hur situationen ser ut just nu, utan måste också se på underhåll i ett längre och strategiskt perspektiv.
Målet med Klas Hedvalls forskning är att öka förståelsen för hur fordonsunderhåll hänger ihop med andra aktiviteter och resurser i det nätverk av företag som är involverade i att forma transportlösningar.
- Underhåll av fordonen är centralt för att lastbilarna ska kunna användas, men samtidigt riskerar underhållsmomentet att störa själva transportarbetet, säger han. Eftersom min forskning visar hur sammanhanget påverkar fordonsunderhåll hoppas jag att företag i transportbranschen kan hitta nya möjligheter för att tillsammans utveckla ett effektivare fordonsunderhåll. Ett effektivt underhåll påverkar företagens möjlighet att öka effektiviteten i transportarbetet.
Klas Hedvall går nu vidare i sin forskning.
- Jag kommer att spana mot framtiden, säger han. Förändringar av industristrukturen och samhället kommer påverka hur nya transportlösningar utformas, dessutom kommer ny fordonsteknik - som självkörande fordon - successivt att införas.
Målet för min fortsatta forskning är därför att öka förståelsen för hur kommande förändringar kan påverka framtida underhåll av transportfordon.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078