23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

SOL utökar kapaciteten

Den nordeuropeiska kortsjötrafiken har upplevt en volymtillväxt de senaste åren. Svenska Orient Linien, SOL, fortsätter därför att expandera och lägger till ännu ett roro-fartyg till sin flotta, M/V Vinterland. Köpet av fartyget är ett led i SOL:s ambition att expandera inom sjötransporter för skogsindustrin.

- Vi är glada att meddela att M/V Vinterland är det nya tillskottet i vår fartygsflotta, säger Ragnar Johansson, vd i Svenska Orient Linien. SOL kommer genom detta att vara inblandade i alla sjötransporter från Metsäs bruk i Husum till destinationer i Europa. Utöver Vinterland gör SOL ytterligare ett anlöp per vecka med våra linjefartyg från Bottenviken, Uleåborg.
Innan fartyget döptes om till Vinterland seglade hon under namnet Transreel. RoRo-fartyget M/V Vinterland har en lastkapacitet på 11 396 ton och en bruttodräktighet om 18 773 ton och seglar under svensk flagg.

Vinterland är på långtidscharter till Metsä Board, en ledande europeisk tillverkare av falskartong och vit linerboard. Med det nya fartyget ökar SOL sin närvaro på Östersjön och expanderar sitt utbud av tjänster till nuvarande och framtida fraktkunder.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078