Anledningen till att Sjöfartsverkets nya avgiftsmodell inte kommer att införas enligt den tidigare planen är att det finns en osäkerhet kring den EU-notifiering gällande konkurrens och statsstöd som krävs innan avgiftsmodellen kan tas i bruk. Alla nya regler som kan påverka varors fria rörlighet inom EU måste föranmälas och godkännas av EU-kommissionen i syfte att förhindra uppkomsten av nya handelshinder.
- På grund av att det råder en osäkerhet om när Sjöfartsverkets nya avgiftsmodell får godkännande från EU-kommissionen har vi tagit beslut om att skjuta på införandet, säger Ove Eriksson, Affärsdirektör i Sjöfartsverket.
För att säkerställa en ekonomi i balans kommer Sjöfartsverket att höja farledsavgifterna i början på 2017. Bakgrunden är att de tillfälliga anslag som Sjöfartsverket har haft under åren 2014-2016 i syfte att förbättra den ekonomiska ställningen, upphör vid årsskiftet. För att säkerställa en ekonomi i balans även över tid kommer farledsavgifterna i framtiden att indexjusteras årligen.
- Vi har varit tydliga i såväl vår treårsplan som i kommunikationen med våra uppdragsgivare och kunder att vi för första gången på många år måste höja farledsavgifterna om de tillfälliga anslagen upphör, säger Noomi Eriksson, ställföreträdande generaldirektör/Direktör Styrning & Planering i Sjöfartsverket. Samtidigt fortsätter vi vårt kontinuerliga effektiviserings- och förbättringsarbete.
Närmare information om datum för avgiftshöjningen och hur den ska genomföras kommer att förmedlas av Sjöfartsverket så fort som möjligt.