Det framkom på tisdagen i samband med järnvägsmässan Innotrans i Berlin. Det framgår av protokoll från den tyska regeringen som Transport & Logistik Idag/Transportnet har tagit del av.
Transport & Logistik Idag/Transportnet rapporterade tidigare i år om att det fanns planer på att ta in minoritetsägare i DB Schenker och Arriva för att Deutsche Bahn skulle klara av att investera i infrastruktur och fordon inom Deutsche Bahns järnvägsverksamhet.
Frågan har blivit en het politisk potatis i Tyskland. Om det rejäla kapitaltillskottet röstas igenom i det tyska parlamentet, kommer DB Schenker och Arriva även fortsättningsvis vara helägda av Deutsche Bahn.
Vid en presskonferens i Berlin den här veckan fick den tyska regeringen en fråga om de ser en risk för snedvriden konkurrens med anledning av det rejäla kapitaltillskottet via skattemedel.
Presstalespersoner för den tyska regeringen svarade att den tyska finansministern kommer att överväga att diskutera detta med den tyske trafikministern Alexander Dobrindt när de tar frågan till parlamentet. Enligt presstalespersonerna är den tyska regeringens mål att dessa skattemedel ska användas för investeringar i infrastruktur och fordon och teknik för järnvägstrafik. Den tyske trafikministern har dessutom planer på att höja det egna kapitalet i Deutsche Bahn med motsvarande cirka 9 miljarder kronor (1 miljard euro).