Under våren i år fick DSV klartecken från de fordonstillverkare som levererar lastbilar till de åkerier som utför transporter för DSV att utöka användningen av förnybar miljödiesel, på ytterligare fordon i inrikestrafiken.
- Vårt inrikes styckegodssystem förbrukar cirka 9 miljoner liter diesel per år, vilket motsvarar koldioxidutsläpp på 26 000 ton, säger Christer Hagsund, Administrativ direktör i DSV Road AB. Genom att omgående styra om från diesel till HVO 100 och höginblandade drivmedel räknar vi med att kunna reducera våra koldioxidutsläpp med 50 procent årligen redan från september 2016.
Christer Hagsund framhåller att DSV Road satsar på höginblandade produkter med upp till 50 procent förnybara råvaror i de områden DSV i nulägetinte har tillgång till HVO 100, eller har möjlighet att använda bränslet.
- Även biogas är ett attraktivt alternativ för våra distributionsfordon, säger han.
DSV:s slutmål är att nå en 90-procents koldioxidreducering när förutsättningarna finns tillgängliga på marknaden.
- Genom ett aktivt miljöarbete och omfattande satsning på förnybara drivmedel tillgodoser vi våra kunders ökade efterfrågan på hållbar logistik samtidigt som vi bidrar till en bättre miljö, säger Magnus Malmqvist, vd i DSV Road AB. DSV:s inrikes styckegodstrafik hanteras i ett slutet system, HUB, vars struktur ger hög fyllnadsgrad och färre antal lastbilar på landets vägar med minskade utsläpp i inrikestrafiken som följd. Som ytterligare led i DSV:s satsning på en grönare utveckling, arbetar företaget även aktivt med implementering av alternativa drivmedel i fordonsflottan.