- Det har varit mycket hårda förhandlingar men till slut lyckades vi hitta lösningar i våra viktigaste frågor, säger Sekos ombudsman P-O Fällman.
Inom avtalsområdet Spårtrafik finns cirka 10 000 medlemmar som är anställda hos bland andra SJ, Arriva och Green Cargo. De vanligaste yrkesgrupperna inom avtalet är lokförare, tågvärdar, biljettkontrollanter, reparatörer och städare.
Även fackförbundet ST har tecknat avtal med Almega för sina medlemmars räkning inom spårtrafikbranschen. Avtalet innebär lönehöjningar på 2,38 procent och det blir en individgaranti på 240 kronor.
- Avtalet är en framgång för oss och innebär förutom löneökningar att vi har fått till förändringar på flera områden, säger Britta Lejon, ordförande i fackförbundet ST. Vi är nöjda och kan konstatera att en av anledningarna till att vi har åstadkommit så bra resultat är samarbetet på den fackliga sidan.
Avtalet löper fram till den 30 april 2017. Fackförbundet ST organiserar tågvärdar, kundtjänstpersonal, lokförare och administratörer med flera. Exempel på företag där ST:s medlemmar finns är SJ, Green Cargo, Arriva, Veolia och MTR. Avtalet, som sträcker sig över 13 månader, innehåller bland annat löneutrymme med 2,38 procent och en individgaranti på 240 kronor. Sekos förslag angående försäkring vid ”Loss License” ska kostnadsberäknas och förslag till finansiering finnas på plats 31 januari 2017. Bemannings-, deltids- och arvodistråd införs i samtliga företag för att säkerställa heltidsanställningar. Regelverket skärps för arbetstagarnas integritet när arbetsgivaren inför drogtester, kamera och gps-övervakning. Parterna ska utvärdera konsekvenserna av den så kallade ”Tycodomen” för avtalsområdet. Domen innebär att restid ska betraktas som arbetstid under vissa förutsättningar.