Lagpaketet innehåller flera ändringar av de regler för sociala förhållanden för mobila arbetstagare på EU:s inre marknad, till exempel lönenivåer och lönebildning. Syftet med revisionen har varit att uppnå ”lika lön för lika arbete på samma ställe”, som är en av kommissionsordförande Junckers käpphästar. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som beslutar om lönesättning, och direktivet skulle alltså kunna inkräkta på den svenska avtalsmodellen.
- Det är mycket positivt att utstationeringsdirektivet tydligt specificeras för just vägtransporter, som i sin tur har helt andra förutsättningar än andra näringar, säger Tove Winiger. Förtydligandet av hur den sociala lagstiftningen förhåller sig till cabotagetransporter är också efterlängtat, och kan underlätta i lagförandet av olaga cabotagetransporter. - Kommissionens förslag riskerar att tvinga riksdagen att lagstifta om lönesättning, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig i Sveriges Åkeriföretag. Det går stick i stäv med den svenska avtalsmodellen, och kan få stora konsekvenser för den svenska näringen.