23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

SÅ: Den svenska avtalsmodellen hänger löst

På tisdagen presenterade EU-kommissionen ett förslag till ett lagpaket för yrkesförare och andra mobila arbetstagare. Det så kallade utstationeringsdirektivet ingår som en del i detta förslag. Sveriges Åkeriföretag tycker det är välkommet med tydliga regler för sociala förhållanden inom vägtransportområdet, som kan bidra till ett förtydligande av cabotagereglerna. Samtidigt måste förhållandet mellan arbetsmarknadens parter värnas.

Lagpaketet innehåller flera ändringar av de regler för sociala förhållanden för mobila arbetstagare på EU:s inre marknad, till exempel lönenivåer och lönebildning. Syftet med revisionen har varit att uppnå ”lika lön för lika arbete på samma ställe”, som är en av kommissionsordförande Junckers käpphästar. I Sverige är det arbetsmarknadens parter som beslutar om lönesättning, och direktivet skulle alltså kunna inkräkta på den svenska avtalsmodellen.
- Det är mycket positivt att utstationeringsdirektivet tydligt specificeras för just vägtransporter, som i sin tur har helt andra förutsättningar än andra näringar, säger Tove Winiger. Förtydligandet av hur den sociala lagstiftningen förhåller sig till cabotagetransporter är också efterlängtat, och kan underlätta i lagförandet av olaga cabotagetransporter.

- Kommissionens förslag riskerar att tvinga riksdagen att lagstifta om lönesättning, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig i Sveriges Åkeriföretag. Det går stick i stäv med den svenska avtalsmodellen, och kan få stora konsekvenser för den svenska näringen.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.079