Egentligen skulle Rüdiger Grube vid ett extra styrelsemöte i början av februari ha fått ett godkännande för en delförsäljning av DB Schenker och Arriva. Men nu har denna omöstning flyttats framåt i tiden.
- Tiden är inte mogen för en delprivatisering av DB Schenker och Arriva, säger en styrelseledamot i Deutsche Bahn till Wirtschafts Woche. Herr Grube måste lära sig att göra sin läxa bättre.
Även oppositionen i den tyska riksdagen/förbundsdagen Bundestag kritiserar försäljningsplanerna och kräver en klar lösning.
- Antingen ska Arriva och DB Schenker säljas ut komplett eller också inte alls, säger Matthias Gastel, tysk riksdagsledamot för det tyska miljöpartiet Die Grüne och tillika sakkunnig i järnvägsfrågor, till Wirtschafts Woche. Nya minoritetsägare i de båda dotterbolagen till Deutsche Bahn skulle enbart öka komplexiteten i den tyska järnvägskoncernen. Wirtschafts Woche rapporterar att denna kritik innebär att Rüdiger Grube tvingas till defensiven i denna fråga.