Sohana Josefsson framhåller att Green Cargo vill expandera och att bolaget har en dialog med Trafikverket, bland annat när det gäller tillgång till spår.
- Det är givetvis glädjande att kapaciteten har fördubblats, säger Mats Olsson, vd i Karlshamns Hamn. Det är ett steg helt i vår långsiktiga inriktning att en större andel gods ska gå på järnväg. Att trafiken har utvecklats så positivt och att Green Cargo nu ser Karlshamn som ”huvud-hub” i Blekinge med stor tillväxtpotential, är ett kvitto på att satsningarna som gjorts här i Karlshamn sedan flera år tillbaka, är riktiga.
Mats Olsson förklarar att Karlshamns Hamns nya kombiterminal kom i bruk på allvar förra året och att den nu även har försetts med ett elektrifierat rangerspår.
- Därmed ökas effektiviteten och kapaciteten i godshanteringen i Karlshamn avsevärt, säger han. Nu är det rustat för att möta den fortsatta tillväxten av gods via Karlshamn.
Mats Olsson förklarar att Karlshamn redan är störst i Sverige på rullande gods till de baltiska länderna.
- Kombiterminalen är en tillgång för hantering av allt gods, inte enbart sjö- och intermodalt gods, och befäster Karlshamns position som viktig godsnod i regionen och i landet, säger han. - Vi har fördubblat kapaciteten i Karlshamn och ser Karlshamns hamn som huvud-hub i Blekinge, säger Sohana Josefsson, marknads- och kommunikationschef i Green Cargo. Karlshamns hamn har bra förutsättningar att bli Sveriges ”port mot öst”, och de växande marknaderna där. Det är marknader som vi är mycket intresserade av, men ännu inte har så stor närvaro på.