— Det är viktigt att vi i staden kan ge vägledning om vilka lastbilar som klarar kraven på hållbarhet eller inte, säger Katarina Luhr. Eftersom en lastbil används under en längre tid innebär det att åkerier relativt omgående måste välja vilken lastbil de ska ha 2030. Här kommer den nya definitionen vara till god hjälp.
Det finns inte någon nationell definition för miljölastbilar. Därför har Stockholms stad antagit en egen definition. Göteborgs stad använder samma miljölastbilsdefinition.
— Stockholm och Göteborg behöver en definition för att i transportupphandlingar ha något att hänvisa till, säger Per Erik Östlund, projektledare för Miljöbilar i Stockholm, Miljöförvaltningen Stockholms stad. Skillnaden mellan den gamla och den nya definitionen är främst en förenklad uppföljning på EL-Hybrid lastbilar och att vi har öppnat upp för att köra på ett 100 procent förnybart drivmedel av typen HVO, säger Per Erik Österlund, projektledare för Miljöbilar i Stockholm. Katarina Luhr (MP), miljöborgarråd i Stockholms stad, menar att om vi ska nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 så måste vi börja arbeta redan nu för att 100 procent av lastbilarna i Stockholm ska vara miljölastbilar.