23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Större lastbilsekipage ger minskad miljöpåverkan

Att använda större lastbilsekipage skulle drastiskt sänka miljöeffekterna av skogsbrukets transporter. Det framgår av en uppföljning av lastbilar med en bruttovikt på 68 – 90 ton.

Under 2014 studerades 14 stora virkesfordons transporter i detalj av Skogforsk. Uppföljningarna visade att de stora fordonen med högre nyttolast sänkte bränsleförbrukningen med 106 000 liter och koldioxidutsläppen med 307 000 kg. Om man skalar upp resultaten till alla svenska skogstransporter skulle det alltså ge mycket positiva miljöeffekter att använda dessa större fordon med en bruttovikt på 68, 74 eller 90 ton, istället för normala 60 ton.
– 90-tonsfordonen är mest effektiva, säger Fredrik Johansson. Det krävs längre fordon med fler virkestravar för att verkligen kunna utnyttja förmågan att lasta mycket virke, särskilt när det är sommar och virket är torrt och lätt.

- Om skogsbruket kunde köra allt virke med dessa större fordon skulle de på ett enda år spara 16,8 miljoner liter bränsle och 44 200 ton koldioxid, säger Fredrik Johansson, som lett forskningsstudien.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.063