23948sdkhjf

Priskrig tvingar Autolink till rekonstruktion

Sedan i september pågår en företagsrekonstruktion i Autolink Sverige. Bolaget redovisar en förlust för de åtta första månaderna 2015 på -42 miljoner kronor. Omsättningen under samma period uppgick till 127 miljoner kronor.
Av Ackordscentralens preliminära rekonstruktionsplan framgår att Autolink Sveriges verksamhet är uppdelad i två verksamhetsgrenar och består av dels transport av fordon, dels av färdigställande av fordon för den skandinaviska marknaden, så kallad PDI (Pre Delivery Inspection). Bolaget har sitt säte i Malmö och sysselsätter ett 40-tal anställda.
Omsättningen i Autolink Sverige uppgick 2014 till 151 miljoner kronor och bolaget redovisade en förlust (resultat efter finansnetto) på -41 miljoner kronor. Därmed redovisar Autolink Sverige en större förlust för de åtta första månaderna 2015 än för hela 2014. Även 2013 var ett problemfyllt år för Autolink Sverige, då omsättningen uppgick till 169 miljoner kronor och förlusten (resultat efter finansnetto) uppgick till -41 miljoner kronor.
Av Ackordscentralens preliminära rekonstruktionsplan framgår vidare att bolagets verksamhet var mycket lönsam fram till 2007. Bolaget verkade då endast inom verksamhetsgrenen PDI. År 2008 utökades verksamheten till att även omfatta transport, eftersom bolaget ville erbjuda sina kunder totallösningar. Detta resulterade i ett priskrig mellan aktörerna på marknaden. Detta priskrig har pågått sedan dess. Marknaden består nu av ett oligopol med i huvudsak två aktörer där båda går med förlust.
Volymerna på marknaden är historiskt höga och förväntas vara det även framöver. Efterfrågan är större än utbudet och aktörerna på marknaden har inte kapacitet nog utan har tvingats anlita underleverantörer till höga kostnader som ytterligare har försämrat resultaten. Utöver denna utveckling har kunderna ställt allt högre krav på till exempel leveransgarantier.
Autolink Sveriges tidigare lönsamma verksamhet genererar nu stora förluster. Bruttovinsten är för låg och intäkterna står inte i proportion till kostnaderna.
Under hösten har Autolink Sverige undersökt möjligheterna att träffa ett ackord med sina oprioriterade borgenärer. Autolink har även försökt att omförhandla avtal med sina kunder i syfte att öka intäkterna.
Och vid årsskiftet fusioneras Autolink med konkurrenterna Skandiatransport, Scandinavian Motortransport och Dansk Motortransport, vilket Transport & Logistik Idag/Transportnet nu också rapporter om. Läs mer om fusionen här.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081