23948sdkhjf

Åkesson vill snabba på införandet av tyngre och längre lastbilar

Anders Åkesson, infrastrukturpolitisk talesperson för Centerpartiet och ledamot i riksdagens trafikutskott, delar Trafikverkets uppfattning om införande av längre och tyngre lastbilar, men önskar en snabbare implementering.
Anders Åkesson kommenterar förslaget om att tillåta fordon med en vikt på 74 ton:
- Nu utgår jag från att regeringen tar till sig Trafikverkets djupa analys men avsevärt höjer införandetempot och ser till att tyngre och längre fordon snart är verklighet i Sverige, säger han. Det finns ett stort behov och med tanke på de samhällsekonomiska vinsterna och potentialen att spara på utsläpp så borde det omgående implementeras.
Anders Åkesson framhåller att det här är egentligen en helt logisk utveckling som länge har förespråkats.
- Nu öppnar Trafikverket upp för denna uppgradering av svensk transportinfrastruktur och det kan visa sig bli samhällsekonomiskt lönsam och därmed gynnsam för jobb och företag i hela landet, säger han. Att öppna upp för tyngre och längre lastbilar är mycket bra, precis i linje med vad Centerpartiet har förespråkat. Vi ser att det kan ge synergieffekter där mer gods på varje lastbil leder till färre transporter och därmed mindre belastning på miljön.Trafikverket visar att 74 ton är en mycket samhällsekonomiskt lönsam åtgärd, och att åtgärden minskar både koldioxidutsläpp och luftföroreningar samt är gynnsam för jobb och svenska företag. Det är därför både beklagligt och mycket förvånande att man föreslår en väldigt långsamt implementeringstakt. Nyttan kommer därmed inte realiseras förrän om 25 år enligt förslaget.
Anders Åkesson betonar att svensk fordonsindustri är världsledande och att snabbt implementera tyngre och längre fordon på svenska vägar ger Volvo Lastvagnar och Scania hemmaplansreferenser för transporteffektivitet och god miljö kopplat till godstransport.
- En alldeles uppenbar förtjänst är givetvis att man kan transportera mer gods och därmed får kostnadseffektivare transporter, säger Anders Åkesson. Det kan ge bättre ekonomi i transportsektorn, lägre priser och även förtjänster för näringslivet i stort.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079