23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kinesiska elbussar tar sjövägen via Malmö

I helgen lossades de första eldrivna bussarna från kinesiska BYD på CMP:s fordonsterminal i Malmö. Leveranserna är ett resultat av det samarbete CMP och BYD inledde tidigare i år.

CMP har under lång tid bearbetat den kinesiska marknaden för att positionera hamnarna i Malmö och Köpenhamn. Ett arbete som nu ger resultat när BYD, som är den världsledande leverantören av eldrivna bussar och taxibilar, levererar sina eldrivna bussar till hamnen i Malmö.



- Att nu få ta emot de första eldrivna bussarna från Kina är stort och strategiskt viktigt för oss, säger Johan Röstin, vd i Copenhagen Malmö Port (CMP). Det är extra glädjande att samarbeta med en partner som fokuserar på hållbarhetsfrågor och avancerad miljöteknik i sitt arbete, något som rimmar väl med CMP:s egna satsningar.



Malmö är redan Skandinaviens största bilhamn och med BYD:s eldrivna fordon utökar CMP sin verksamhet ytterligare.



- Vi har stor erfarenhet av att hantera och ta emot tyngre fordon såsom bussar och lastbilar, så kallat rullande gods, säger Johan Röstin. Detta i kombination med hamnens strategiska läge gör oss till en attraktiv partner och aktör för vidare transporter både inom Skandinavien och ut i Europa.



Bussarna ska användas inom lokaltrafiken i Ängelholm och Eskilstuna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078