– Detta resultat ger en viktig indikation på vi hur bör anpassa vår truckutbildning och även vad truckförarna kanske måste få mer övning och handledning i ute på arbetsplatsen, säger Maria Themptander, en av projektledarna för trucksäkerhetsprojektet.
Undersökningen pekar också på stora skillnader mellan de som arbetar uteslutande som truckförare och de som gått truckutbildning men som arbetar som lastbilsförare:
• 16 procent av de som arbetar som truckförare svarar att de saknar ett skriftligt körtillstånd för truck från sin arbetsgivare. För lastbilsförare var motsvarande andel 34 procent.
• 17 procent av de som arbetar som truckförare svarar att det inte finns några skriftliga trucksäkerhetsregler hos arbetsgivaren. Hos lastbilsförarna var motsvarande siffra 28 procent.
För att få en högre säkerhet i truckarbetet krävs att det är ordning på processer och rutiner som har koppling till säkerhet. Det behövs en arbetsorganisation och en arbetsmiljö som uppmuntrar till säkra beteenden.
– Det är glädjande att de som svarat på enkäten i hög grad anger att arbetsledningen inte accepterar risktagande i arbetet, även om tidsschemat är pressat, säger Maria Vigren, projektledare för trucksäkerhetsprojektet. Det är ett positivt resultat som ger ett bra utgångsläge att arbeta med säkerhetskulturen på företaget, eftersom ett sådant arbete kräver ledningens engagemang.