- Vi är mycket nöjda med domen, säger Johan Castwall, vd i Stockholms Hamnar. I en lång process, i detta betydelsefulla projekt för Stockholmsregionen, transporteffektiviteten och miljön, har vi nu passerat en mycket viktig milstolpe. Domen innebär att vi planerar byggstart inom ett år.
Stockholm är en av de starkast växande regionerna i Europa. Det ställer krav på att bygga hållbar varuförsörjning och att stärka konkurrenskraften både för de boende och för näringslivet i regionen på lång sikt.
I dag fraktas en stor del av det gods som ska till Stockholm med lastbil och tåg på redan hårt belastade vägar och järnvägar. Enligt Stockholms Hamnar är den planerade godshamnen här en viktig pusselbit.
Stockholms Hamnar framhåller att det genom Stockholm Norvik, med naturligt djup, kort insegling och närhet till marknaden öppnas möjligheten att ta emot morgondagens stora fartyg och styra om trafiken från land till sjö.
Mark- och miljööverdomstolens beslut kan överklagas till Högsta domstolen. För att ärendet ska tas upp krävs prövningstillstånd.
- Ytterligare ett mycket positivt besked är att Länsstyrelsen den 13 oktober tillstyrkte att vår järnvägsplan ska fastställas av Trafikverket, vilket är ett viktigt led i att industrispåret från Nynäsbanan till hamnen kan börja byggas, säger Johan Castwall.