23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

”Motsägelsefull järnvägspolitik”

Regeringen för en motsägelsefull transportpolitik. Det framhåller Näringslivets Transportråd i sitt remissyttrande till Trafikverket i frågan om miljökompensation för godstransporter på järnväg.

Näringslivets Transportråd anser att det är ett uttryck för en motsägelsefull transportpolitik då höjningarna av banavgifterna kommer att fortsätta samtidigt som regeringen i budgetpropositionen aviserar en viss kompensation till järnvägsföretagen för icke-internaliserade kostnader för godstransporter på järnväg visavi andra transportslag på preliminärt 75 miljoner kronor per år 2016 - 2019. Detta är dock en låg kompensationsnivå jämfört med redan genomförda banavgiftshöjningar. I Trafikverkets remissunderlag ges internationella exempel på kompensationssystem för godstransporter på järnväg i England, Danmark, Italien och Österrike. Varaktigheten av även dessa system är tidsbegränsade, dock är flera på en avsevärt högre nivå än det av regeringen i budgetpropositionen föreslagna anslaget på preliminärt 75 miljoner kronor per år 2016 - 2019.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063