23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Branschorganisation vill införa ROT-avdrag för fordonsreparationer

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar Sveriges regering att införa ROT-avdrag på bilreparationer.

Enligt organisationen uppnås följande positiva effekter om ROT-avdrag för reparationer införs på bilar som är nyare än 1996:



- Konsumenter stimuleras att byta till miljövänligare bilar. I dag är 586 866 stycken äldre bilar än 1996 års modell enligt SCB. Därmed skulle miljövinsterna bli avsevärt bättre eftersom kolväteutsläppen och kväveoxid minskar rejält.



- Nollvisionen påverkas positivt om ROT-avdrag införs.



- Fler bilägare skulle ha råd att byta ut sin slitna vindruta.



- Det är bättre krockskydd i nyare bilar och fler krockkuddar.



- Fler skulle ha råd att köpa nya däck istället för att åka med dubbfria däck på sommaren.



- Färre skulle stimulera sidoimporten och sätta på däck för andra marknader än Norden.



- Fler skulle ha råd att rostskydda sina bilar.



- Fler skulle ha råd att underhålla sina bilar.



- ROT-avdraget motverkar svartjobb.



- ROT-avdraget medför att färre bilägare åker till oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter.



- ROT-avdraget medför att fler blir sysselsatta i den seriösa branschen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078