Det framhåller Erik Froste, vd i Södertälje Hamn. Fördelarna är enligt honom uppenbara.
- Både antalet olycksfall och belastningen på vägnätet minskar, säger han. Alla som kör bil genom Stockholm inser att det är trångt även utan lastbilar. De tunga lastbilar som tidigare fraktat varor till Stockholm bör ersättas med tysta och miljövänliga fartyg som glider fram till sjöss. På sjön finns det varken lastbilsköer eller utsatta fotgängare.
Erik Froste betonar att det samtidigt finns stora utmaningar.
- Sedan 1950-talet har praktiskt taget alla transporter skett med lastbil i Stockholm och vi är därför inte vana vid inlandssjöfart i öarnas stad, säger han. Att Sverige ligger efter när det gäller inrikes sjöfartstransporter blir tydligt i jämförelser med exempelvis Nederländerna eller Tyskland där denna typ av transporter är mångdubbelt vanligare.
Enligt Erik Froste finns det goda möjligheter att använda omlastningsterminaler där butiksvaror kan lastas om från fartyg till lastbil.
- På så sätt behöver lastbil endast användas den sista biten i varuförsörjningskedjan, vilket minskar både trängsel, buller, miljöpåverkan och risk för olyckor.
På Detaljhandelns Logistikdag i Stockholm den 26 november berättar Erik Froste mer om vilka möjligheter som finns att låta fartyg ta hand om stora delar av varuförsörjningen till Stockholm.
Läs mer om Detaljhandelns Logistikdag
här.