Problemen hos TX Logistik slår hårt mot Coop-tåget
Den 5 oktober får TX Logistik inte längre utföra godstågtrafik på det svenska järnvägsnätet, vilket Transport & Logistik Idag/Transportnet nyligen har rapporterat. Detta slår hårt mot Coops varuflöden eftersom TX Logistik är den tågoperatör som kör det så kallade Coop-tåget mellan Skåne och Stockholm/Mälardalen.
Coop har sedan 2009 använt tåg som en viktig del i transportlösningen för att förse Coops mer än 700 butiker med dagligvaror.
- Coop ser mycket allvarligt på det som inträffat med TX Logistiks indragna trafikeringstillstånd, säger Peter Rosendahl, Chef Transport, Coop Logistik till Transport & Logistik Idag/Transportnet.
Peter Rosendahl framhåller att Coop har en etablerad dialog med sin tågoperatör TX Logistik avseende de avvikelser som uppdagats.
- Coop är en stark förespråkare till järnvägsbunden trafik som nyttjas både avseende införsel från EU likväl vårt systemtåg mellan Skåne och Mälardalen, säger han.
Peter Rosendahl förklarar att Coop har en kontinuerlig konkurrensutsättning av sina transportörer.
- Coop har genom åren arbetat med – och arbetar även i dag med andra aktörer på järnvägssidan, säger han. Marknadsmässig kostnadsbild är en parameter, men rättidighet och innovation för att driva vår tågprodukt vidare är minst lika viktig, om inte den viktigaste. Att våra transportörer följer lagar och bestämmelser rörande arbetsmiljö, hälsa och säkerhet är för oss villkorande för vidare diskussion.
Peter Rosendahl tycker att det som inträffat med TX Logistik är ”djupt beklagligt”.
- Beredskapsplaner är aktiverade för hantering av detta både i det korta och långa perspektivet, där dialog med befintlig tågoperatör är en del.
Peter Rosendahl uttalar sig eftersom Transport & Logistik Idag/Transportnet ställt ett antal frågor till Coop med anledning av de omfattande problemen inom TX Logistik.
Transport & Logistik Idag/Transportnet har även ställt följande frågor till Coop, som hittills är obesvarade:
Hur påverkar TX Logistiks indragna trafiktillstånd Coop-tåget mellan Skåne och Stockholmsområdet? (Detta med anledning av att TX Logistik från och med den 5 oktober i år inte får utföra godstågtransporter på järnvägsnätet)?
Hur kommer ni att lösa de varuflöden som fraktas med Coop-tåget? (Det är ganska kort varsel och det är stora flöden som hanteras).
Kommer Coop att välja en annan tågoperatör för dragningar av Coop-tåget och i så fall vilken?
Kommer volymerna som Coop-tåget hanterar även fortsättningsvis att fraktas med tåg eller kommer Coop att lägga över hela eller delar av volymerna på lastbil? (Precisera gärna kortsiktig lösning för att lösa den akuta situationen som uppstått, samt en mer långsiktig lösning).