23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Mercedes rullar ut nya lastbilsmotorer

Nu lanserar Mercedes-Benz senaste generationen av sin OM471 motor. Den nya motorn sänker bränsleförbrukningen och kan minska koldioxidutsläppen med tre ton per år för en enda lastbil.

Den nya generationen, som är den andra i ordningen med Euro 6 avgasrening, har fått ny bränsleinsprutning, högre kompression och ny turbo. Totalt har detta kostat drygt en halv miljard kronor i utvecklingskostnader.
Sedan 1960-talet har lastbilars bränsleförbrukning per ton-kilometer sänkts med cirka 60 procent. I mitten av 1960-talet introducerades direktinsprutningen som i ett slag reducerade förbrukningen med 25 procent. Sedan dess har förbrukningen minskat och effekten ökat år för år.
OM471 är basen i Daimler-koncernens tunga lastbilsmotorer och används över hela världen både i Mercedes-Benz, Freightliner, Western Star och Fuso lastbilar liksom i Mercedes-Benz och Setra bussar. Hittills har den tillverkats i cirka 250 000 exemplar. Nya generationen OM471 finns idag att beställa för leverans i Mercedes-Benz Actros.


– För en bil som rullar 13 000 mil om året kan det innebära en årlig besparing på 1 100 liter diesel och tre ton lägre koldioxidutsläpp, säger Mattias Nilsson, Sverige-chef för lastbilar på Mercedes-Benz.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.078