– Under förra året och inte minst de senaste månaderna har vi sett en positiv utveckling av våra bokningar till och från Göteborg, säger Hapag Lloyds vd Dirk Kaestner. Göteborg är utan tvekan den största svenska hubben för import och export och här finns den största containerterminalen i Sverige med bra järnvägs- och vägförbindelser.
Totalt kommer man att ha kapacitet att ta 658 TEU respektive 800 TEU i de båda anlöpen. Och det är framför allt typiska industriprodukter, bildelar, timmer och svenska hightech-produkter som skeppas ut. Importvarorna består främst av olika konsumentprodukter som elektronik, kläder, hushållsprodukter och mat.
– Hapag Lloyd är en stor och viktig kund för oss, säger Patrik Thulin, CCO i APM Terminals. Att de utökar sin trafik visar dessutom att intresset för Göteborg som transportnav är stort och att man tror på en positiv utveckling av den nordiska marknaden.
Sedan årsskiftet har flera rederier etablerat nya transportupplägg på Göteborg och APM Terminals: 2 M – ett vessel sharing agreement mellan två av de största containerrederierna, MSC och Maersk Line, som startade tidigare i våras. I februari utökade Seago Line med tre nya feederslingor och nu senast är det tyska Hapag Lloyd som utökar med ytterligare ett anlöp i veckan.
Hapag Lloyds två linjer kommer att trafikera Göteborg- Århus-Bremerhaven- Hamburg-Helsingborg- Göteborg samt Göteborg-Bremerhaven-Hamburg-Köpenhamn-Helsingfors-Göteborg. Genom att utveckla sitt feedernätverk med ytterligare ett anlöp till Göteborg, kan Hapag Lloyd erbjuda sina kunder inom svensk industri en större flexibilitet och bättre anknytning till oceanfartygen på kontinenten.