Hade längre fordon införts samtidigt torde enligt Mårten Johansson en väsentligt mycket högre bruttovikt vara möjligt att använda på stora delar av vägnätet.
- Vi saknar regeringens beslut om längre fordon, vi saknar beslut om 74 tons bruttovikt och vi saknar beslut om förenklade besiktningsregler, säger han . Ska det här bli bra måste myndigheterna samverka med transportnäringens experter.
Sveriges Åkeriföretag framför i sin skrivelse till regeringen att regeringsuppdraget bör kompletteras med bland annat:
1. Förberedelser skall genomföras för att snarast tillåta upp till 34 m långa fordon på en så stor del av vägnätet som möjligt.
2. Längre fordons ökade axelavstånd bör kunna nyttjas till effektiva transporter med högre bruttovikter på nuvarande BK1-vägnät.
3. Väsentliga förenklingar skall genomföras i Transportstyrelsens tidigare förslag till lämplighetsbesiktning för längre och tyngre fordon.
- Regeringens beslut att ge Trafikverket i uppdrag att undersöka vilka delar av vägnätet som är lämpligt för 74-tons lastbilar är inte tillräckligt och behöver kompletteras säger Sveriges Åkeriföretags teknikchef Mårten Johansson. Beslutet om att tillåta bruttovikten 64 ton på BK1 väg i Sverige från 1 juni 2015 är heller inte tillräckligt, det är defensivt av regeringen som tar för små steg och därmed fördröjer de goda miljöeffekterna av längre och tyngre fordon.