Det handlar om att se vad bärigheten på broar och vägar i hela landet klarar av. Regeringen vill även säkerställa att godstransporter inte flyttas från järnväg till väg.
– Regeringsbeslutet ska bidra till målet om EU:s lägsta arbetslöshet år 2020, liksom till att nå klimatmålen genom minskade utsläpp i transportsektorn, säger infrastrukturminister Anna Johansson. 74-tons lastbilar kan effektivisera industrins godstransporter och på så vis stärka konkurrenskraften hos en åkerinäring som idag ofta är hårt pressad. Sammantaget har besluten om 64-tons lastbilar, en möjlig introduktion av 74-tons lastbilar, åtgärderna om klampning och en hög sanktionsavgift för cabotagebrott gjort att regeringens arbete för schysta villkor i åkerinäringen och fler jobb kommit en bra bit på väg.
Regeringsuppdraget ska genomföras i samverkan med berörda parter från svenskt näringsliv, andra väghållare, länsplaneupprättare samt berörda myndigheter. Uppdraget ska redovisas till Näringsdepartementet senast den 30 november 2015.