E-handeln med varor växer med ungefär 15 procent per år i Norden och under 2014 e-handlade de nordiska konsumenterna varor för 141,3 miljarder svenska kronor. Per capita handlar konsumenter i Norge mest varor på nätet per år, i genomsnitt för 9 465 kronor under 2014, följt av konsumenter i Sverige (7 680 kronor), Danmark (7 033 kronor) och Finland (5 438 kronor).
Konsumenterna i Norge handlar också för högst belopp från utländska webbutiker. Per individ e-handlade norrmännen varor från utlandet för drygt 3 000 kronor och ofta sker det från Sverige. Tio procent av alla norrmän handlar någon gång varje kvartal från svenska webbutiker.
- Norge är helt klart svenska webbutikers viktigaste exportmarknad och potentialen är stor för att öka denna export, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson. Som regel är utbudet bredare i svenska nätbutiker jämfört med norska och dessutom är priserna ofta lägre. Norrmännen har ofta erfarenhet av att handla från fysiska butiker i Sverige, vilket gör att kunskapen om svenska butiker generellt är hög. Detta bör vi kunna dra ännu mer nytta av i Sverige.
Av rapporten framgår att konsumenterna i Finland inte är lika aktiva inom e-handel vilket framförallt beror på att det inhemska utbudet ännu är förhållandevis begränsat. När det gäller e-handel från utländska sajter handlar de finländska konsumenterna i genomsnitt för mer än vad konsumenterna gör i Sverige och Danmark. Och även bland finländare sker en stor del av den utländska konsumtionen från svenska butiker.
Det finns en hel del likheter mellan hur konsumenterna agerar i de olika länderna, men även skillnader. I Danmark kräver man till exempel betydligt snabbare leveranser än i de övriga länderna och nästan alla konsumenter föredrar att betala sina köp med konto- eller kreditkort. I Sverige är det betydligt vanligare att konsumenterna först gör research i fysiska butiker innan de handlar varor på internet. Men även det omvända är betydligt vanligare i Sverige än i övriga länder.
- Rapporten visar att svensk detaljhandel har kommit längre i digitaliseringen än våra grannländer, svenska företag är generellt betydligt bättre på att få ihop de fysiska och digitala butikerna än vad man är i övriga Norden, säger Arne Andersson. Vi svenskar handlar också gärna från inhemska webbutiker samtidigt som svenska webbutiker är populära även bland övriga nordbor. Norrmännen är också de som e-handlar för högst belopp från utlandet och de handlar gärna från svenska webbutiker. Det framgår av en ny rapport från PostNord.