Toppbetyg ges också till minskad administration, bättre uppföljning och högre servicenivå.
- Med NeC har vi kunnat förenkla hela processen till nytta för både oss och våra leverantörer, säger Bengt Johansson, Regionchef på Peab Anläggning Mellansverige. Vi kommer nu att gå vidare och rulla ut NeC-systemet inom Peab. Ingen av våra platschefer som testat NeC kan tänka sig att gå tillbaka till det gamla manuella arbetssättet.
Alla stora aktörer i branschen, både kunder och leverantörer, har eller kommer att införa NeC. Från BEAst ser vi det som en garanti för att hela branschen kommer att få ett lyft med ökad produktivitet och minskad miljöbelastning som resultat.
Ett annat positivt resultat är att det finns standardsystem på marknaden med stöd för både anläggningsentreprenörer och deras leverantörer. Det gör startsträckan betydligt kortare för de som vill börja använda standarden.
Den nya branschstandarden NeC är ett ramverk för effektivare anläggningsprojekt med en processbeskrivning som bygger på de möjligheter som ett utvecklat IT-stöd och digital kommunikation kan ge. NeC inkluderar standardiserade digitala flöden från leveransplan och hela vägen via order- och leveranshantering till följesedel och faktura.
Projektet har letts av BEAst och finansierats av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF. - Utvärderingen av piloterna gav mycket goda resultat och den enkät som genomförts av användare hos både kunder och leverantörer, visar att man uppskattar det nya arbetssätt som standarden bygger på och att man vill fortsätta arbeta på det sättet, säger Peter Fredholm, vd i BEAst. Inte minst intressant är att enkätsvaren visar att standardens leveransplanering lett till kortare körsträckor, vilket därmed resulterar i lägre förbrukning och miljöbelastning.