23948sdkhjf

”Vinterväghållningen helt under isen”

En stor del av den svenska åkerinäringen tycker att vinterväghållningen är under all kritik. Av det skälet begär branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag nu ett möte med ansvariga väghållare. Detta eftersom trafiksäkerheten står på spel.
Sveriges Åkeriföretag konstaterar att den senaste tidens snöande har ställt till det på vägarna i stora delar av Sverige. Växlande temperaturer på vägbanan gör snöröjning och väghållning till en utmaning. Förra veckan skedde flera allvarliga olyckor, och sorgligt nog även dödsfall. Sveriges Åkeriföretag ska tillsammans med Trafikverkets driftsansvariga diskutera situationen.
- Många av våra medlemmar intygar att det snålas med resurserna; ett lass sand ska räcka i åtta mil, saltlaken späds ut eller används i för kalla temperaturer, instruktioner ges om att det bara ska sandas i kurvor och i backar - alltså inte nödvändigtvis där det är halt. Ja, då måste vi reagera, säger Patrick Magnusson, trafiksäkerhetssakkunnig på Sveriges Åkeriföretag.
- Jag kan ifrågasätta att det är så stor skillnad i vinterväghållningen. Riksväg 50 är bedrövlig när man passerar länsgränsen in i Gävleborgs län. Detta rör sig om en riksväg, och den ska väl skötas lika längs hela vägen? Myndigheterna pratar gärna om nollvisionen, men sparar på den livsavgörande vinterväghållningen, säger Göran Persson, Alfta Frakt AB.
- Är det absolut nödvändigt för Trafikverket att upphandla till lägsta pris? Om de bara köper det billigaste kan de inte förvänta sig bra kvalitet, och det är hela samhället som blir lidande till slut. Det är ju akutinsatser vi pratar om, säger åkaren Anders Ökvist, Anders Ökvist Åkeri AB.
- Dessutom blir det ingen teknikutveckling, och kompetensen blir lägre. Om man byter ut en hel yrkesgrupp vid varje upphandling, kommer det in oerfarna som inte besitter den kunskap som krävs. Och det blir ju så när regeln, i praktiken, är att det blir nya underleverantörer varenda gång, säger Anders Ökvist.
- Skulle du riskera livet för ditt jobb? Det är vad våra medlemmar gör när de transporterar råvaror till industrin och mat till städerna. Men detta gäller inte bara våra medlemmar och deras arbetsmiljö, det är en fråga för hela samhället att infrastrukturen fungerar alla årstider. Nu får väghållarna faktiskt börja ta sitt ansvar, avslutar Patrick Magnusson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078