23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar är nordisk herre på täppan

Volvo Lastvagnar blev förra årets största lastbilsmärke över 16 ton på den nordiska marknaden med 39,8 procents marknadsandel.
Av totalt 13 984 sålda bilar över 16 ton i Norden var 5 569 Volvo. Nya lastbilsmodeller och innovationer som marknadsfördes på ett helt nytt sätt var en draghjälp.
- Jag är otroligt glad över resultatet som jag tror har flera orsaker, säger Hans Börjesson, ansvarig för nordiska marknaden på Volvo Lastvagnar. Dels har vi ett mycket starkt återförsäljarnätverk som gjort ett bra jobb på alla marknader. Vår nya produktfamilj har också tagits emot väldigt positivt i hela Norden och vi kan erbjuda en lastbilsmodell för varje typ av transportuppdrag. Det gör att vi är ett bra alternativ för en stor del av marknaden.
Volvo har introducerat flera uppmärksammade nyheter som man är ensamma om inom lastbilsbranschen. Exempel på detta är dubbelkopplingslådan I-Shift Dual Clutch, som växlar utan momenttapp och Volvo Dynamic Steering, som gör styrningen lättare och mer exakt. I september införde man även Kollisionsvarning med nödbroms som standard i två och treaxliga Volvo FH. Systemet är ett avancerat nödbromssystem som även innehåller tidig kollisionsvarning. I Sverige och resten av Europa blir det lagkrav på nödbromssystem i nya lastbilar från november 2015.
- Vårt mål är att lansera innovationer som erbjuder ett tydligt mervärde, säger Hans Börjesson. Ett exempel är Volvo Dynamic Steering (VDS), som bland annat gör styrningen lättare och på så sätt hjälper till att förebygga och lindra smärtor i nacke och axlar.
Mycket av marknadsföringen har skett genom uppmärksammade filmer på nätet, där The Epic Split sticker ut. I filmen som har över 76 miljoner visningar på YouTube, går skådespelaren Jean-Claude Van Damme ner i split mellan två backande Volvo FM för att demonstrera hur exakt Volvo Dynamic Steering är.
- Filmerna har verkligen fått ett stort genomslag och vi kan se att lastbilskunder i hela Europa visar ökat intresse för Volvo när de skall nyinvestera, säger Hans Börjesson. I Norden där vi redan har en hög marknadsandel hjälper det oss också att få ungdomar intresserade av lastbilsbranschen och att jobba hos oss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062