23948sdkhjf

Framsteg för lättviktskomposit för fartyg

För första gången har brännbar, fiberarmerad lättviktskomposit godkänts för användning på ett SOLAS-fartyg. Panamas flaggmyndighet har accepterat en konstruktion där lastluckor i fiberarmerad plastkomposit ersätter stålluckor.
Forskning och brandriskanalyser på SP – Sveriges Tekniska Forskningsinstitut - har hjälpt till att göra detta möjligt.
Lättviktskompositer har flera fördelar jämfört med stål; fartyg kan bland annat göras lättare vilket minskar bränsleförbrukning och utsläpp och man slipper korrosion. På SP har man arbetat sedan 2004 i olika projekt, för att få fram metoder och information som gör att man kan godkänna brännbar fiberarmerad lättviktskomposit på fartyg.
Enligt Tommy Hertzberg, brandforskare på SP, har det hittills varit svårt att få godkännande eftersom att alla regelverk baseras på stål. SP:s experter har varit inblandade i många svenska och internationella projekt som syftat till godkännanden med nya material men ingen flaggstat hade innan detta fullt ut accepterat lättviktslösningen. Nu har Panamas flaggmyndighet accepterat en ombyggnad med komposit, vilket är ett stort steg framåt.
– Vi har bidragit med vårt kunnande till den norska grupp och DNV-GL som tillsammans med det japanska varvet Oshima tagit fram en begåvad lättviktsdesign som löser många av de problem man har med lastluckor av stål, säger han.
Fartyget, ett lastfartyg på 225 x 32 meter, som nu godkänts för ombyggnad, ägs av det danska rederiet Nordic Bulk Carriers AS.
– Vi har stått för den brandanalys i enlighet med Solas Regel 17 som används för att visa hur man kan uppnå en brandsäkerhet som är ekvivalent med stålfallet, vilket har gjort godkännandet möjligt, säger Tommy Hertzberg. Detta vill jag beskriva som ett genombrott.
SP Fire Research deltar också mycket aktivt i den av Transportstyrelsen ledda internationella korrespondensgrupp inom IMO som ska ta fram guidelines för hantering av brandrisker vid användandet av komposit på SOLAS-fartyg. I februari redovisas resultatet vid IMO:s konferens i London.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078