Två finska isbrytare har sedan en tid tillbaka inlett säsongen i Bottenhavet, då det är mer is på den finska sidan. – Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sen tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i en kommentar. – Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå. Isvintern 2013/2014 bedöms hittills som mycket lindrig för vintersjöfarten. Sjöfartsverket har de fem egna isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer, samt arbetsfartygen Baltica och Scandica med isbrytarförmåga. – Det blir ingen sträng vinter. Om en månad börjar dagsmejan ta i södra Sverige. Som mest blir det en normal vinter, säger Ulf Gullne.
Isbrytaren Atle fick rycka ut
Isbrytarsäsongen inleddes under gårdagen när Atle fick assistera bulkfartyget Altamar ut från hamnen i Luleå.
Två finska isbrytare har sedan en tid tillbaka inlett säsongen i Bottenhavet, då det är mer is på den finska sidan. – Nu påbörjar vi isbrytarexpeditionen med en svensk isbrytare, och sen tar vi varannan. Vi tar ut isbrytarna i den ordning som de är mest kostnadseffektiva att driva, säger Ulf Gullne på Sjöfartsverkets isbrytarledning i en kommentar. – Det är riktigt kallt i vattnet. Vi räknar med att det bygger på is längs hela kuststräckan norr om Skellefteå. Isvintern 2013/2014 bedöms hittills som mycket lindrig för vintersjöfarten. Sjöfartsverket har de fem egna isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer, samt arbetsfartygen Baltica och Scandica med isbrytarförmåga. – Det blir ingen sträng vinter. Om en månad börjar dagsmejan ta i södra Sverige. Som mest blir det en normal vinter, säger Ulf Gullne.