23948sdkhjf

80-tons grusbil testas av Braås Åkeri

Nu testas Sveriges första HCT-grusbil, högkapacitetsfordon för grusleveranser.
Det är Braås Åkeri som kör den 80 ton tunga grusbilen, en Volvo FH16 750, som går mellan ett grustag utanför Hjo och byggvaruproducenten Benders Varaanläggning. Tidigare körde man tio 60-tonsekipage om dagen på sträckan, nu har de ersatts av sju–åtta 80-tonsekipage.

– Nu kan vi transportera samma totalmängd med 30 procent färre fordonskilometer. Det ger enorma miljöbesparingar, säger Benders transportchef Christer Hofling i en kommentar.

Med 30 procent färre fordonskilometer räknar åkeriet med en bränslebesparing på 24 procent per transporterat ton.

– Det är ett ständigt jobb att försöka hitta bättre logistiklösningar. Vi måste optimera kostnader, och då också miljökostnader. Med den nya bilen kan vi med gott samvete utöka vårt tonnage på grustransporter till produktionsanläggningen samtidigt som vi gör en miljöförbättring. Vi tror också på en fortsättning där vi hoppas kunna transportera till kunder med liknande upplägg, säger Christer Hofling.
– Volvo Lastvagnar vill vara med och leda utvecklingen av klimatneutrala godstransporter på väg. Men vi vill inte bara ägna oss åt forskning och försök, utan också ta nästa steg. Vi har kommit långt och tycker det är hög tid att kommersiella lösningar får möjligheten att komma ut på vägarna nu, säger Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar.
80-tonsgrusbilen är utrustad med en 16-liters Euro 6-motor med maximalt vridmoment på 3550 Nm och har ett sexaxlat släpchassi med påbyggnad av Parator. Totallängden på lastbilen med släp är 24 meter, och främre och bakre tridemboggin har egna bromssystem och fungerar som en dolly och trailer. Ekipagets totala bruttovikt med dispens är 80 ton, varav tjänstevikt på 24 351 kilo och en lastförmåga om 55 649 kilo.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062