23948sdkhjf

Kilometerskatt ett av flera hot mot handeln

Dyrare transporter och hot om utslagning vid uteblivna leveranser är några tuffa utmaningar som väntar handeln.
Handeln kommer att få det ännu tuffare när en kilometerskatt införs och fördyrar transporterna. Det tror Joachim Glassell, Svensk Handels näringspolitiska expert inom transport- och logistikfrågor, som debatterar frågan med bland andra trafikutskottets nya ordförande Karin Svensson Smith (mp) vid Detaljhandelns Logistikdag nästa torsdag:

– Vi ser ett ganska tufft ekonomiskt klimat redan nu med en bransch som kämpar hårt för att få upp marginalerna. Jag tror att det här är ett steg i helt fel riktning, säger han till Transport & Logistik Idag/Transportnet.

– Det är bättre att satsa på morötter och långsiktiga spelregler för att nå ett kommersiellt genombrott för alternativa bränslen.

Joachim Glassell konstaterar att stora delar av landets mer glesbefolkade delar är väldigt beroende av lastbilstransporter, och förhållandevis långa sådana:

– Det här gör det ännu svårare att bedriva handel i glesbygden och kommer att försämra hela näringslivets konkurrenskraft i Sverige.

På samma sätt slår det mot handeln när transportörer tvingas stoppa sina leveranser till högriskområden. Att leveranserna fungerar till varje butik – oavsett i vilket stadsdel den ligger – är en överlevnadsfråga för handlare och frågan om hur branschen kan hantera riskerna plockas upp av Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer. DB Schenkers säkerhetschef Jonny Ståhl förklarar vad det egentligen var som hände när varuleveranserna till Stockholmsförorten Rinkeby stoppades på grund av hot tidigare i höstas.

Detaljhandels Logistikdag äger rum på Stockholm Waterfront Congress Center nästa torsdag, den 27 november. För information och anmälan gå till detaljhandelnslogistikdag.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.344