Det visar en ny undersökning som Postnord Sverige låtit IFS genomföra bland 200 detaljhandelsföretag. Trenden är tydlig: de allra flesta företagen tycker att logistikfunktionen mer än någonsin påverkas av den ökade e-handeln. Främst påverkas nya leveransrutiner och kraven ökar på snabbhet, nya plockrutiner och mer flexibilitet kring förpackningar.
− Konsumentens ändrade inköpsmönster gör att komplexiteten i detaljhandelns logistiklösningar ökar. Bekvämlighet är en av de starkaste drivkrafterna för e-handeln och då handlar det om att fullfölja sitt kundlöfte hela vägen fram till slutlig leverans, oavsett var den sker. Företagen kan få konkurrensfördelar genom att få till sina erbjudanden i flera försäljningskanaler via så kallad Omnichannel, säger Jan Jakobsson, detaljhandelsspecialist på Postnord, i en kommentar.
− De nya konsumtionsvanorna innebär även att logistiken blir en allt större utmaning för detaljhandelsföretagen. Det märks hos PostNord där volymerna förväntas öka kraftigt när det gäller palleveranser till butiker.