23948sdkhjf

Stena byter till metanolfartyg

Stena Line går i bräschen och är först i världen när de byter till metanoldrift för sitt fartyg Stena Germanica som trafikerar Göteborg–Kiel.
Stena Germanica är en 240 meter lång passagerarfärja för 1 500 passagerare, som kommer att byggas om och få en motor som efter omställningen blir ”dual fuel” med metanol som primärt bränsle. Möjligheten finns också att använda MGO, marine gas oil, som bränsle vid behov.

Ombyggnaden påbörjas i januari 2015, på Remontova-varvet i Polen och beräknas ta cirka sex veckor. Totalt hamnar notan på runt 22 miljoner Euro, och processen delfinansieras genom EU-initiativet ”Motorways of the Seas”.

– Vi på Stena Line är oerhört stolta över att kunna bidra till utvecklingen i vår bransch. Vårt fokus har alltid legat på innovation som gynnar både våra kunder och samhället i stort, och det här är ett utmärkt exempel på när dessa syften sammanfaller. Vi utvärderar ständigt nya bränslen för framtiden, och att bli först i världen med att konvertera ett fartyg till metanoldrift är ett stort steg mot hållbara transporter. Projektet har kunnat genomföras tack vare ett bra samarbete mellan vår tekniska personal, Wärtsilä och Methanex, säger Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, i ett pressmeddelande.

Utsläppsnivåerna för metanol är nästan lika låga som för LNG, flytande naturgas, men metanolen är betydligt smidigare att handskas med och kräver inte lika stora infrastrukturinvesteringar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078