– Det är en självklarhet att alla som använder våra vägar ska vara med och betala för det, säger Ulf Jönsson till Transport & Logistik Idag/Transportnet. Dagens vinjettsystem innebär i praktiken att det enbart är de svenska åkarna som betalar. Det är inte rättvist.
Av det skälet förespråkar Ulf Jönsson införande av en konkurrensneutral vägavgift som innebär att även lastbilar och åkerier från andra länder än Sverige och Danmark ska betala när de trafikerar det svenska vägnätet.
- En konkurrensneutral vägavgift har flera syften, säger han. Dels är den ett hjälpmedel för att bidra till ordning och reda i åkeribranschen, dels är den ett sätt att styra företag från att alltid tänka på lägsta pris till att även ha klimatet och arbetsförhållandena i åtanke. Det är även ett sätt att finansiera det eftersatta underhållsarbetet av våra vägar samt polisens kontroller av yrkestrafiken.
I debatten på Detaljhandelns Logistikdag deltar även bland andra Karin Svensson Smith (mp), ordförande i riksdagens trafikutskott, Joachim Glassell, Svensk Handel och Tina Thorsell, Sveriges Åkeriföretag.
Förhandsintresset för Detaljhandelns Logistikdag är i år rekordstort. Anmälan sker via