23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Jättar skrämmer på spåren

Ett fåtal stora aktörer, ofta offentligt finansierade, äger lejonparten av järnvägsfordonen, vilket gör att det är svårt för nya aktörer att ta sig in på marknaden.

72 procent av dragfordonen, som lok och motorvagnar, förvaltas av Green Cargo, SJ, AB Transitio, Trafikverket eller de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Det innebär att statliga bolag och verk hör till de största förvaltarna av järnvägsfordon på marknaden. Det framkommer i en ny rapport från Transportstyrelsen, som fått i uppdrag att granska tillgången till järnvägsfordon för marknadens aktörer.

Transportstyrelsens slutsats är att det är de offentliga aktörerna vilja att hyra ut de fordon som inte används, som avgör förutsättningarna för nyetablering på den svenska marknaden – om den nya aktören inte vill investera i nya fordon. Det, menar myndigheten, hämmar antalet aktörer som konkurrerar på den svenska järnvägsmarknaden.

”Regeringen bör överväga om att de statliga järnvägsbolagen ska erbjuda överkapaciteten vad avser järnvägsfordon till marknaden”, skriver Transportstyrelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.116|