– Vi har under senare år expanderat vår flotta med ett antal egendesignade Suezmax tankfartyg av senaste design och med högsta miljöklass. I våra strategiska investeringar fokuserar vi stort på energieffektivitet och med hjälp av vår tekniska utvecklingsavdelning ser vi till att alltid ligga på absolut framkant vad gäller både säkerhet och miljö. Men även befintliga fartyg evalueras för att finna lösningar till bränslebesparing och hushållning, säger Stena Bulks vd Erik Hånell i en kommentar.
Stena Bulks effektiviseringsarbete har under de senaste tolv månaderna resulterat i besparingar på cirka 65 miljoner kronor.
Idag går över 60 procent av fraktkostnaden till kostnad för bunkerolja. 0,5 knops hastighetsökning kräver i princip en dubblering av priserna på fraktmarknaden, sett till hur bränslepriserna sett ut under 2014. Av den anledningen kommer man att fortsätta operera vid låg fart.
– I dagens marknad är det mycket viktigt att vi redare förvaltar vår existerande flotta på bästa sätt från ett energi- och miljöperspektiv och noga undersöker möjligheter till förbättringar, både tekniska och operationella, säger Erik Hånell.
– Fartygens tekniska design är en nyckelfaktor men lika viktigt är hur fartyg opereras med hänsyn till energistyrning.