Starkast tillväxt uppvisar barnartiklar/leksaker, som under Q2 2014 ökade med 38 procent, samt bygghandel, som ökade med 28 procent. Det visar e-barometern, som ges ut av Postnord tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research. Sko- och modeförsäljningen på nätet ökade dock med försiktiga 2 procent för svenska företag, vilket är den lägsta tillväxtsiffran sedan e-barometern började särredovisa branschen.
Drygt var tredje e-handelskonsument handlade under kvartalet från utlandet, vilket stärker bilden av att konkurrensen från utländska e-handelsaktörer ökar.
– Utländska e-handelsföretag som Zalando, Amazon, Asos och Alibaba är idag starka varumärken för många svenska konsumenter. Många tycker det är lika enkelt och tryggt att handla på dessa sajter som i svenska butiker. Leveranserna är snabba och även retur- och reklamationshantering fungerar smidigt. Konkurrensen blir därmed allt tuffare för svenska detaljister, inte minst för de som säljer kläder. Drygt var fjärde försändelse som e-handlades under andra kvartalet levererades från utlandet, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord, i ett pressmeddelande.