- Vi har hört många myter om 1000-eurochauffören, och i den här undersökningen blev myten bekräftad, säger det norska Yrkestrafikkforbundets förbundsledare Svein Furöy. En fjärdedel av alla tillfrågade förare fick 1 000 euro eller mindre i lön.
Svein Furöy framhåller att det av undersökningen framgår att många som kör på de skandinaviska vägarna har en lön som de omöjligt kan leva på när de bedriver regelbundna transporter i de skandinaviska länderna. Han påpekar också att 40 procent av de norskregistrerade tunga fordonen har utländsk förare bakom ratten.
Undersökningen genomfördes som ett led i arbetet med att samla in dokumentation för att få tariffavtalen i Norge allmängiltigförklarade. Närmare 500 långtradarchaufförer har svarat på en anonym undersökning som YTF gjorde i samarbete med det norska trafikverket – Statens Vegvesen – i Svinesund den 1 – 3 juli.
I undersökningen uppger nästan var fjärde chaufför att de tjänar mindre än 9 000 svenska kronor i månaden före skatt. 29 av förarna svarade att de tjänar under 600 euro i månaden, det vill säga under 5 500 svenska kronor före skatt.
Svein Furöy konstaterar att det rådande läget innebär att social dumpning i transportnäringen i praktiken är laglig.
63 procent av chaufförerna i undersökningen uppger att de kört cabotage i Norge den senaste tolvmånadersperioden, men av undersökningen framgår inte hur stor andel av denna tredjelandstrafik som är laglig respektive olaglig.
- Polackerna är välrepresenterade i undersökningen och också dem som får lägst lön, säger han. YTF kommer därför att jobba vidare med kravet om allmängiltigförklaring, så att social dumpning blir olaglig.